07062024شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۵۰۵۲۲1797

بانوی خبرنگار شوشی در گفتگو با بانوپرس

بانوان اصیل ایرانی پایبند به خانواده ، در تمامی امور احساس مسئولیت می‌کنند / محدودیت‌های اجتماعی برای زنان خبرنگاران موجب می‌شود که نتوانند به محل خبر بروند / مبنای جنسیت در شغل مهم نیست بلکه همه امور به شایستگی فرد است .

 

بانوان در نقش هدایتگری و مشاوره‌ای برای مسئولان می‌تواند پشتیبان زنان و خانواده باشد و در صورتی که مسئله حجاب و عفاف از جاتب بانوان به خوبی رعایت شود می‌توانند در سایر عرصه‌ها از جمله سیاسی افراد مفیدی باشند.

 

به گزارش خبرنگار بانوپرس؛ فرا رسیدن روز خبرنگار بهانه‌ای شد که به سراغ بانوی فرهیخته خبرنگاری برویم که  نه تنها به عنوان همسر و یک مادر در خانواده بلکه به عنوان یک فعال مطبوعاتی در عرصه اجتماعی به عنوان یک بانوی موفق در حال فعالیت است. این گفت‌وگو می‌تواند تلنگری برای بانوانی باشد که علاقه زیادی به حضور در این حرفه را دارند.

 

بانوپرس: لطفا برای آشنا شدن مخاطبان با شما؛ خودتان را معرفی کنید؟

 

فائقه شیرک ، کارشناس علوم ارتباطات ، گرایش روزنامه نگاری ( از دانشگاه پیام نور شهرستان شوش دانیال )

 

نماینده انجمن روزنامه نگاران در کمیسیون امور بانوان ـ عضو هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران ـ صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه دانشجویان پیام نور و خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز هستم .

 

بانوپرس: چرا از میان این همه شغل؛ شما حرفه خبرنگاری را انتخاب کردید؟

 

از نوجوانی علاقه زیادی به این حرفه داشتم و مهم ترین دلیل انتخاب بنده به خبرنگاری فقط عشق و علاقه بوده که کلیدی‌ترین رمز موفقیت در کار بنده است.  عشق به کار از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه داشت زیرا ممکن است در شرایطی مجبور باشیم زمان زیادی را صرف آن کار کنیم که داشتن عشق و علاقه پرداختن به کار را با لذت همراه می‌کند. صادقانه و شفاف می‌گویم مفتخرم که یک بانوی خبرنگار هستم و برای شهرم خدمت می‌کنم .

 

بانوپرس:  چه مدت است که در این حرفه فعالیت می‌کنید؟

 

در سال ۹۱ در ابتدای ورود به دانشگاه به صورت جدی و حرف‌ه‌ای مشغول این کار شدم. چون یکی از آرزوهای دیرینه ام بود و خدا رو شکر که هرگز بالا رفتن سن مرا از آرزوهایم دور نکرد. به لطف الهی و تلاش هایم توانستم در زمینه تئوری و عملی موفق باشم . زمینه تخصصی خاصی ندارم ولی بیشترین تمایل و گزارشاتم « مصاحبه » هستند تا بتوانم مشکلات شهروندان عزیزم را بهتر به گوش مسئولان ذیربط برسانم .

 

بانوپرس: آیا در حرفه خبرنگاری جنسیت مهم است ؟

 

به نظر من مبنای جنسیت مهم نیست بلکه همه امور براساس شایستگی ، علاقه و شم خبری در وجود یک شخص است ذوق و قریحه شخصی ، کنجکاوی ، صبوری و عشق به حرفه خبرنگاری مبنای جنسیت را نمی شناسد اما می توان گفت محدودیت‌های اجتماعی برای یک خبرنگار زن گاهی اوقات باعث می‌شود که نتواند در اسرع وقت به جایگاه خبر برود به عنوان نمونه سوژه خبر در جاده های صعب العبور یا در ساعات نیمه شب  از مواردی است که برای بانوان خبرنگار کمی مشکل است .

 

بانوپرس: نقش بانوان خبرنگار در جامعه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

بانوان در نقش هدایتگری و مشاوره‌ای برای مسئولان می‌تواند پشتیبان زنان و خانواده باشد و در صورتی که مسئله حجاب و عفاف از جاتب بانوان به خوبی رعایت شود  می‌توانند در سایر عرصه‌ها از جمله سیاسی افراد مفیدی باشند.

 

روحیه بالا از مهم ترین مشخصات افراد است و زمانی که با قدرت وارد به کار می شویم و برای آن « چرایی » داشته باشیم حتما برای رسیدن به آن هدف تلاش می کنیم و موفق خواهیم شد ، چرا که انگیزه‌ی قوی در کار است و خوشبختانه بانوان خبرنگار ما با آن ظرافت و حساسیتی که خداوند متعال به آن‌ها عطا کرده است همیشه شاهد موفقیت‌شان در تمام زمینه های اجتماعی ، سیاسی و هنری هستیم .

 

بانوان اصیل ایرانی پایبند خانواده در تمامی امور احساس مسئولیت می‌کنند و حفظ کرامت انسانی و اخلاقی زنان در محیط کار بهره‌وری شغلی را افزایش می‌دهد . جایگاه و ارزش زنان در افکار جامعه همواره مورد تاکید بوده و هست و از این زاویه امید در بانوان کشور ما بالا خواهد برد .


 

بانوپرس: یک خبرنگار خوب چه ویژگی ها و مسئولیت هایی باید داشته باشد؟

 

یک خبرنگار خوب باید دارای ویژگی هایی مانند ۱ـ ذوق و استعداد ۲ـ سرعت ۳ـ توجه به واقعیت ۴ـ داشتن اطلاعات وسیع ۵ـ ساده نویسی ۶ـ آموزش تخصصی ۷ـ مسئولیت اجتماعی را داشته باشد.

 

مسئولیت روزنامه نگار و متخصصان مطبوعاتی به علت افزایش تیتراژ روزنامه ها و مجلات موجود ، وسایل ارتباطی دیگر همچون رادیو ، اینترنت بسیار سنگین شده است بنابراین اگر خبرنگاران ، نویسندگان و تهیه کنندگان صلاحیت انجام وظایف حرفه ای نداشته باشند و نتوانند اخبار صحیح را در اختیار مردم بگذارند اعتماد و اطمینان مردم نسبت به آن ها از دست می رود و به طور کلی جریانات زندگی اجتماعی مطابق آنچه که هست باید منعکس تا حقیقت بر عموم افراد آشکار شود.

 

بانوپرس: تا کنون مقام‌هایی در عرصه فعالیت خبری کسب کرده‌اید؟

 

بله. در اولین جشنواره نشریات داخلی شهرستان شوش در سال ۹۳ شرکت کردم و رتبه ی اول را کسب کردیم و در همان سال در پنجمین جشنواره سراسری نشریات دانشجویی شرکت و در بخش ویژه شعار سال ۹۳ توانستم مقام کسب کنم و لوح افتخار را برای دانشگاه پیام نور شوش به ارمغان بیاورم.

 

بانوپرس: راهنما و حامی شما در عرصه خبرنگاری چه افرادی بودند؟

 

جا دارد در اینجا از اسانید و عزیزانی که مرا حمایت کردند و با راهنمایی ها و تجارب خود مرا مورد لطف  قرار دادند تشکر ویژه ای داشته باشم .

 

مدرس و استاد دانشگاه مینا جمشیدی فر ، این بانوی بزرگ و گرامی که انصافا اگر حمایت های ایشان نبود هرگز خود را در چنین جایگاهی نمی دیدم ، در سال های اول دانشگاه به جزگذراندن کارشناسی این بانوی عزیز مرا با انجمن روزنامه نگاران آشنا و معرفی کرد و این جرقه ای بود برای موفقیت در این حرفه ام در کلاس های آموزشی خبرنگاری مقدماتی و پیشرفته شرکت کردم و موفق به اخذ کارت خبرنگاری شدم .

 

ناگفته نماند رئیس انجمن روزنامه نگاران و مربی کلاس های آموزشی تئوری و عملی عباس کرم الهی ، این مرد خستگی ناپذیر ، بزرگ مردی که صدها جوان شوشی را به اوج شهرت در عرصه قلم و رسانه پرورش داده است تشکر می‌کنم.

 

به‌ هرحال قلم قاصر از گفتن کمالات و معلومات این دو استاد گرامی هستند ولی به همین بسنده می کنم که اگر در برابر پیشکسوتان مطبوعات قلم در دستم میرقصد و اگر یک خبرنگار موفق هستم مدیون تدریس مطلوب و حمایت هایشان هستم .

 

بانوپرس: دلیل و هدف شما برای کاندیدا شدن انجمن روزنامه نگاران

 

در سال ۹۴ دهمین دوره مجمع عمومی انتخابات انجمن روزنامه نگاران به درخواست دوستداران قلم کاندید شدم و به لطف خداوند و دوستان توانستم با از بین 15  داوطلب جز هفت نفر اصلی انتخاب و به عنوان مسئول امور انضباطی در هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران اعتبارنامه را از رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس انجمن دریافت کنم.

 

باعث افتخار است که در کنار پیشکسوتان قلم بتوانم قدمی در راه غنی سازی بانوان در امور اجتماعی بردارم . و امیدوارم بتوانم با حضور خود لیاقت و شایستگی بانوان را در نه تنها در عرصه خانه و خانواده بلکه در تمامی امور به نحو احسن انجام و نشان دهم .

 

بانوپرس: خانواده تا چه حد  در موفقیت حرفه خبرنگاری شما تاثیر داشته است ؟

 

خانواده در ایجاد انگیزه و تشویق شخص برای استمرار کار نقش بسزایی دارد و با حمایت ها و پشتیبانی در حد توان می تواند گام های مثبت و موثری بردارد.حس پرداختن به فعالیت خبری را با تمام وجودم از همسر بزرگوار و فرزندان دلبندم کسب می‌کردم  و این باعث امنیت و آرامش خاطر من می‌شد تا بتوانم در کار حرفه ای و سخت خود موفق شوم .

 

از همین جا تشکر ویژه و قدردانی می کنم و به خصوص دست مادرم را می بوسم که دعای خیرش بدرقه راه همیشگی من است .

 

بانوپرس: یکی از خاطرات تلخ یا شیرینی که در این عرصه کسب کردید را بری مخاطبان بیان کنید؟

 

تمامی روزها و لحظات یک خبرنگار خاطره است آن هم از نوع خاطره های بیادماندنی . خاطره ام به اولین مصاحبه و چندین سال قبل برمی گردد که حدود سه ماه پی در پی بدنبال مجوز مصاحبه از بچه های توانبخشی شفاعت بودم که از استان باید صادر می شد که با پیگیری های مکرر حراست بهزیستی شوش و به یاری خدا موفق شدم و وقتی آن را در سایت شوش نیوز خواندم اشک در چشمانم حلقه زد سخت و تلخ بود چهره های مظلوم توانبخشی اما برای من شیرین و بیاد ماندنی شد .

 

بانو پرس : حرف ناگفته ی شما

 

برای همکاران آرزوی موفقیت و سربلندی و از شما که مرا به مصاحبه دعوت کردید بی نهایت سپاسگزارم .

 

لینک خبر در بانوپرس (http://banoopress.ir/?p=42017 )

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست