ارسال فایل صوتی خطبه ها ـ دانیال فلاحی زاده
تایپ خبر ـ عباس کرم الهی
عکس ـ دانیال فلاحی زاده
نمازجمعه ی جمعه ی این هفته 28 دیماه ماه1403 به مجریگری « دکتر مهدی عارف » ـ تلاوت قرآن « علی کاظمی » مؤذنی « دکتر عبدالعزیز حجازی » و قرائت دعای آل یاسین توسط « حاج عبدارحیم انصاری» نماز سیاسی نماز سیاسی جمعه به امامت حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در مسجد شهید دانش حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ؛ با حضور « سرگرد پاسدار عباس احسانی فر جانشین فرمانده سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) ـ حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش دانیال(ع) ـ علی الهایی رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان شوش دانیال(ع) ـ عامر الهایی سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان شوش ـ حسین داودی رئیس نهضت سواد آموزی ـ غلامحسین نظری رئیس کمیته ی امداد حضرت امام خمینی(ره) شوش ـ عیسی ناصر رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای ـ محمدحسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ـ جمعی از عشایرغیور ـ جمعی از هنرمندان ـ اصحاب رسانه و مطبوعات ـ رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ـ اعضای قرارگاه پدافند رسانه ای سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) و بانوان» نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام شیخ مرتضی مرعشی در مصلای نمازجمعه برگزار شد .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ابتدا به دعا و نیایش پرداخت و گفت :«بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ . الحمد للَّه ربّ العالمین . لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ . العبد المؤید و رسول المسدد المصطفی الامجدالمحمود الاحمد القاسم مصطفی محمد(ص) السلام علی ابن ابیطالب و آله الطیّبین الطاهرین المعصومین الهداة المهدییّن و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین . أستغفر الله الذی لا اله الّا هوالحی القیوم و أتوب الیه توبة عبدٍ خاضعٍ مسکینٍ مستکین ، لا یستطیع لنفسه صرفاً و لا عدلاً و لا نفعاً و لا ضراً و لا حیوةً ولا موتاً و لا نشورا و صلّی الله علی محمدٍ و عترته الطّیبین الطاهرین الآخیار الأبرار و سلّم تسلیما . اللهّم صلّ علی محمدٍ و آل محمد و عجّل فرجهم و أهلک عدّوهم من الجنّ و الأنس من الأولیّن و الآخرین . ابتدا خود و بعد شما برادران و خواهران ایمانی و نمازگزار را دعوت به تقوای الهی می کنم که همان راه خداست .راه انبیاست . راه پیغمبران است که از مسیر انجام واجبات ؛ ترک محرمات ؛ خدمت به خلق و گره گشایی از مردم می گذرد . روز جمعه است ؛ متعلق به آقا امام زمان(عج) است .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه و حال و هوای حدیث مبارک و نورانی سفر معراج رسول اکرم(ص) گفت : سفری که درس ها و پیام های متعددی را به همه ی ما رساند ؛ سبک زندگی اسلامی که مورد سفارش اهل بیت(ع) ؛ مورد سفارش رهبر فرزانه ی انقلاب است ؛ بر گرفته از همین بایدها و نبایدها و برگرفته از همین احادیث نورانی اهل بیت(ع) است ؛ همین نکات معنوی که اگر رعایت بکنیم در زندگی و سبک رفتاری زندگی ؛ عاقبت بخیر می شویم .
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی افزود : این حدیث نورانی جملات نابی را به ما هدیه کرده است ؛ در هفته های گذشته اشاره کردیم و گفتیم بالای درب های بهشت این جملات نوشته شده است ؛ « برای هر چیزی چاره ایی است و چاره ی زندگی سالم دئر چهار چیز است » ؛ می خواهی زندگی سالم داشته باشی ؛ جهار نکته را رعایت بکن . 1 ) ـ قناعت 2 ) ـ حق گویی 3 ) ـ نشست و برخواست با همنشین خوب 4 ) ـ دل را از کینه و کرورت پاک کنید . آدم باید دل بیب کینه ایی داشته باشد ؛ اهل بخشش باشد ؛ این جمله ی نورانی در همین آغاز صحبتم مورد تأیید تک تک شما نمازگذاران است ؛ چون مصداق های فراوانی ددر ذهنتان خطور می کند ؛ انسان های بزرگی که با دل پاک ؛ دل خدایی کینه ها را از دل و زندگی پاک کردند ؛ کینه اگر در دل ماند ؛ روح و روان آدم را تلخ می کند لذا امیرالمؤمنین حضرت امام علی(ع) فرمود : «اُحْصُدِ الشَّرَّ مِنْ صَدْرِ غَيرِكَ بِقَلْعِهِ مِنْ صَدْرِكَ. //// كينه و بدخواهى ديگران را از سينه خود درو كن تا بدخواهى به تو از سينه ديگران ريشه كن شود.» بسيار مى شود كه افراد به دليل سوءظن يا حسادت يا اصطكاك منافع، نيات سوئى درباره انسان در دل مى پرورانند، چگونه مى توان آنها را از ميان برداشت؟ حضرت امام علی (ع) مى فرمايد: « از خود شروع كن، ابتدا به قلب خويش مراجعه كن. ببين آيا نيت سوئى درباره ی ديگران دارى يا نه؟ اگر دارى آن را از سينهات پاك كن. چيزى نمىگذرد كه خواهى ديد سينه ديگران نيز از نيات سوء درباره تو پاک شده است.» در شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد تفسير ديگرى نيز براى اين كلام حكمت آميز ذكر شده است و آن اين كه منظور حضرت امام علی (ع) اين است كه مردم را به كار نيكى موعظه نكن و از كار بدى نهى منما، مگر اين كه قبلاً خودت آن كار نيك را انجام داده باشى و آن منكر را ترك كرده باشى، زيرا اندرز دهنده ناپاك سخنانش در دل ها اثر نمى كند. البته اين سخن يک واقعيت است؛ اما موافق منظور امام (ع) از گفتار حكيمانه بالا نيست؛ زيرا تعبير به «صدر» در دو جاى اين كلام حكمت آميز نشان مىدهد كه منظور، نيات سوء و كينه هاى درونى است نه افعال بيرونى. اين معنى نه تنها در رابطه انسانها با يكديگر، بلكه از يك نظر در رابطه انسان با خدا نيز صادق است. چنان كه در حديثى از حضرت امام صادق (ع) مىخوانيم: «مَنْ أرادَ أنْ يَعْرِفَ كَيْفَ مَنْزِلَتُهُ عِنْدَاللهِ فَلْيَعْرِفْ كَيْفَ مَنْزِلَةُ اللهِ عِنْدَهُ فَإِنَّ اللهَ يُنَزِّلُ الْعَبْدَ مِثْلَ ما يُنَزِّلُ الْعَبْدُ اللهَ مِنْ نَفْسِهِ/// هر كس مى خواهد بداند چه مقام و منزلتى نزد خدا دارد، به منزلت خداوند نزد خود بنگرد، زيرا خدا منزلت بنده را همان گونه قرار مى دهد كه بنده منزلت خدا را در دل و جان خود قرار داده است». در حديث دیگر ازحضرت امام صادق (ع) مىخوانيم كه مردى خدمت آن حضرت عرض كرد: شخصى به من مى گويد من تو را دوست دارم چگونه بدانم كه او راست مى گويد و واقعاً مرا دوست مى دارد؟ امام در پاسخ فرمود: «اِمْتَحِنْ قَلْبَكَ فَإنْ كُنْتَ تَوَدُّهُ فَإنَّهُ يَوَدُّكَ; قلب خود را بيازماى اگر تو او را دوست مىدارى، او هم تو را دوست مى دارد» (قلوب با يكديگر راه دارند). اين سخن را با حديث ديگرى ازحضرت امام على بن موسى الرضا (ع) درباره امام و پيروانش پايان مىدهيم. يكى از ياران آن حضرت به نام «ابن جهم» عرضه داشت: فدايت شوم مىخواهم بدانم من نزد تو چگونهام؟ امام (ع) در پاسخ فرمود: «أُنْظُرْ كَيْفَ أَنَا عِنْدَكَ; نگاه كن ببين من در نزد تو چگونه ام.»
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به شعری از مولوی اشارهه کرد و اظهار داشت : « دنیا همه هیچ و اهل دنیا همه هیچ / ای هیچ برای هیچ بر هیچ مپیچ / دانی که پس از عمرچه ماند باقی/ مهر است و محبت است و باقی همه هیچ» مهر و محبتی می ماند ؛ حرف قشنگی بزرگان می زنند ؛ می گوید : « حرفی را دلی میارد و حرفی دلی می برد » حرفی باعث می شود آدم محبتی را ایجاد می کند و حرفی برای آدم ناراحتی ایجاد می کند ؛ حرف سخن پذیر و دل سخن پذیر داشته باشیم لذا امیرالمؤمنین سفارش می کند : « اهل گذشت باش » پیغمبر ما اهل گذشت و بخشش بود ؛ چقدر زییاست که می بینیم در بعضی از فامیل و بستگان به راحتی می بخشند ؛ می داند فلانی از او ناراحت است ولی به خانه ی او می رود می گوید ولادت امیرالمؤمنین است ؛ یک جعبه شیرینی می گیرد و کینه را تمام می کند .
امام جمععه ی شهرستان شوش درر ادامه خاطر نشان نمود :: بین مردم و مسئولین این حلقه ی گمشده ایی است ؛ این بخشش ها باعث برادی و محبت می شود ؛ باعث وحدت می شود ؛ ادامه ی این موضوع را در هفته ی آینده ادامه می دهم ؛ خدایا بار پروردگارا به حق امیرالمؤمنین توفیق بخشش و گذشت به همه ی ما عنایت بفرما ـ خدایا بار پروردگارا به حق امیرالمؤمنین به حق آقا رسول الله (ص) دل بی کینه به همه ی ما عنایت بفرما .
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم آغاز نمود و گفت : « ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَلَمِينَ ، اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ وَ نحمده نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيهِ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ . الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین ، رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء .... اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی ، هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ ، دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ ؛طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”.... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله » . مجددا خودم و شما عزیزان را دعوت می کنم به تقوای الهی ـ دعوت می کنم دعوت می کنم به آماده شدن برای عبور از دنیا و وارد شدن در دنیای باقی ؛ دنیای فانی با همه ی زرق و برقش باید آن را بگذاریم و بگذریم . باید بدانیم که هر چه داریم باید از آنها دل بکنیم ؛ اهل بیت(ع) به ما یاد داده اند هر چیزی را در دنیا به آن دل بسته ایی ؛ باید روز مرگ آن را ول کنی و بری ؛ چیزی برایت نمی ماند ؛ به جز دو متر پاترچه ی سفید به عنوان کفن و برای آن دنیا یک عمل صالح .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه گفت : از عالم سئوال کردند ؛ اینقدر می گوئید تقوا را رعایت کنید ؛ تقوا چیست ؟ تقوا، از مصدر وقایه، در لغت به معنای «حفظ کردن و نگاه داشتن از بدی و گزند» است. گفتهاند این کلمه در اصل وقوی ' بوده که واو آن به تاء بدل شده است. مصدر اتّقاء از همین ریشه به معنای «ترسیدن و حذر کردن» است. اسم فاعل آن، تقیّ و متّقی به معنای «صاحب تقوا» است. همچنین گفته شده است که تقوا یعنی «مصون داشتن خویش از آنچه خوف آسیب و گزند آن وجود دارد». به سبب ملازمت میان تقوا و خوف، این واژه را خوف نیز معنا کرده اند در قرآن کریم واژه «تقوی » هفده بار و مشتقات آن بیش از دویست بار آمده است. بررسی موارد کاربرد این کلمه نشان میدهد که تقوا در قرآن به چند معنا به کار رفته است..
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به «حایل و مانع» اشاره کرد و اظهار داشت : ابتداییترین معنای این واژه به کاربرد آن در میان عرب پیش از اسلام بر میگردد؛ فعل إتَّقی در زبان آنان لزوماً معنای دینی یا اخلاقی نداشته و در زمینهای عرفی به این معنا بوده که شخص میان خود و چیزی که از آن میترسد، حایل و مانعی مادّی قرار دهد تا از گزند آن حفظ شود. در قرآن فعل اتّقی بارها به این معنا به کار رفته است، از جمله «اَفَمَنْ یَتَّقی بِوَجْهِه سُو´ءَ الْعَذابِ یَوْمَ الْقِیمَةِ...» (آیا آن کس که با چهره خویش عذاب سخت روز قیامت را از خود باز میدارد) ، یعنی در روز قیامت دستهای انسان گناهکار ــ که ابتداییترین سپر دفاعی او در برابر آسیب و گزند است ــ چنان بسته است که او برای حفظ خود باید چهره اش را، که شریفترین عضو اوست، حایل قرار دهد. تعبیر «سَر'ابیلَ تَقیکُمُ الْحَرَّ» (جامههایی که شما را از گرما حفظ میکند؛ و «لِب'اسُ التَّقْوی » نیز ناظر به این معناست؛ زیرا لباس، پوشش و حایلی است که تن آدمی را از گرما و سرما حفظ میکند. پیش از اسلام این معنای مادّی اتّقی ' گاه استعلا یافته به معنای اخلاقی به کار میرفته است که نمونههایی از آن در اشعار عرب جاهلی دیده میشود، از جمله در این مصراع عمرو بن اَهْتَم سَعدی : «و کُلُّ کَریمٍ یَتَّقیِ الذَّمَ بالقِری »، یعنی انسان کریم در برابر نکوهش دیگران مهمان نوازی را حایل خویش میکند. همین معنا در زمینهای مشابه در قرآن نیز دیده میشود: «فَاَمّا مَنْ اَعْطیوَ اتَّقی » (اما کسی که بخشایش و پرهیزگاری کرد). واژه ی اتّقی در انتزاعیترین حالت، البته با همان ساخت معنایی، در میان حنیفیان در زمینهای معنوی به کار میرفت و به این معنا بود که شخص در برابر مجازات و عقاب الاهی، اطاعت و عبادت را سپر خویش قرار دهد. طبرسی قولی را آورده که بنا بر آن متقی کسی است که اعمال صالح خویش را سپر عذاب الهی قرار دهد. با این معنا میتوان برخی آیات راجع به تقوا را تفسیر کرد، از جمله این آیه را: «... وَ اتَّقُوهُ و اَقیمُوا الصَّلوةَ...» (از او بترسید و نماز بگزاری ) .
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی ترس از خدا و رعایت اوامر و نواهی را از نشانه های تقوا دانست و گفت : معنای دیگر تقوا در قرآن، ترس از خدا یا، به تعبیر دقیقتر، ترس از قهر یا عذاب اوست که ممکن است شخص گناهکار در حیات دنیوی یا اخروی بدان دچار شود. این ترس آمیخته به احترام، حاصل آگاهی در برابر مالک روز داوری است و با ترس معمولی تفاوت دارد و در حوزه معناییای قرار دارد که مفاهیمی چون خوف و خشیت با آن هم ردیف و هم معنایند و سومین معنای تقوا در قرآن، رعایت اوامر و نواهی خداوند یا، به تعبیر دیگر، عمل به طاعت و ترک معصیت است. اگر مراد، تقوا به معنای «احتراز» باشد، احتراز از انجام دادن نواهی و ترک اوامر معنا میشود بدین معنا، ترس از عذاب الاهی میتواند انسان را به سوی تبعیت از اوامر و ترک نواهی خداوند سوق دهد: «وَ کَذ'لِکَ اَنْزَلْن'اهُ قُرْا'ناً عَرَبِیّاً وَ صَرَّفْن'ا فیهِ مِنَ الْوَعیدِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ...» (اینچنین آن را قرآنی عربی نازل کردیم و در آن گونه گون هشدار دادیم، شاید بترسند؛ پیوستگی مفهوم تقوا با امر به طاعت و نهی از معصیت در آیات بسیاری آشکار است، از جمله: امر به نماز، امر به روزه، امر به زکات، امر به انفاق یا به نظر مفسرانی همچون طبرسی، امر به زکات و نهی از ربا. در اغلب آیاتی که تقوا یا مشتقات آن به این معنا آمده است میتوان توصیهای (امر یا نهی) یافت، از جمله توصیه به رعایت احکام و حدود الاهی در آیه ۱۸۷ سوره بقره : «... تِلْکَ حُدُودُ اللّ'هِ فَل'ا تَقْرَبُوه'ا کَذ'لِکَ یُبَیّنُ اللّهُ ایاتِه لِلنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَّقوُنَ» (اینها حدود فرمان خداست، پیشتر مَیایید. خدا آیات خود را اینچنین بیان میکند، باشد که به پرهیزگاری برسند). شاید بتوان گفت این معنا، در کنار تقوا به معنای «خدا ترسی»، آشکارترین معنای تقوا در قرآن است.
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به ملکه نفسانی برای اطاعت از خدا اشاره کرد و یادآور شد : ذیل معنای یاد شده و مرتبط، اما متفاوت، با آن میتوان معنای دیگری برای تقوا در قرآن یافت که عموم مفسران آن را معنایی مستقل ندانسته اند. در این معنا، تقوا نوعی حالت قلبی و ملکه نفسانی است که مایه بصیرت انسان به طاعت و معصیت (در مقام نظر) و پس از آن، محرک اراده او به رعایت اوامر و نواهی خداوند (در مقام عمل) است. حصول این معنا، منوط به تبعیت از اوامر و نواهی خداوند و مداومت بر آن است تا، به اصطلاح اخلاقیون، آن حال به ملکه (در عرفان : «مقام») تبدیل شود. به این ترتیب، عمل به طاعت و اجتناب از معصیت، شرط لازم برای رسیدن به تقواست. تعبیر «لَعلَّکُمْ تَتَّقُونَ» یا «لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ»، در پایان آیاتی که احکام و حدود الاهی را بیان میکنند و مراقبت بر آنها توصیه میشود، بر این معنا دلالت دارد. همچنین آیاتی که در آنها به نسبت تقوا و قلب اشاره شده است، دالّ بر این معنایند. در آیه ۳۲ سوره حج از تقوای قلب سخن گفته شده است : «... وَ مَنْ یُعَظِ مْ شَعائِرَ اللّه فَاِنَّها مِنْ تَقْوَی الْقُلُوبِ» (کسانی که شعائر خدا را بزرگ میشمارند کارشان نشان پرهیزگاری دلهایشان باشد). طباطبائی در تفسیر این آیه، حقیقت تقوا را امری معنوی دانسته که جایگاه آن قلب است. صدرالدین شیرازی نیز تقوا را از مقامات قلبی دانسته است.
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به سیر بسط و معنای تقوا اشاره کرد و گفت : با ملاحظه معانی یاد شده میتوان سیر بسط معنایی تقوا را در قرآن مشاهده کرد. معنای اولیه تقوا (حایل قراردادن در برابر عذاب الاهی) پس از گذشتن از مرحله میانی (ترس مؤمنانه از خدا)، بسط و تحول یافت و معنای «تبعیت از اوامر و نواهی خداوند» را پیدا کرد معانی مذکور با یکدیگر در ارتباط وثیق بوده منظومه تقوا را تشکیل میدهند؛ به این معنا که ترس از عذاب خداوند (معنای دوم)، موجب رعایت اوامر و نواهی او (معنای سوم) می شود و شخص به این وسیله، میان خود و قهر و عذاب الاهی حایلی قرار میدهد (معنای اول) و تبعیت از اوامر و نواهی خداوند رفته رفته موجب میشود که تقوا در قلب مؤمن ملکه شود (معنای چهارم).مفهوم تقوا بتدریج در سیر نزول آیات بسط یافت و اعمال دینی را نیز در بر گرفت.و مفاهیم خویشاوندی تقوا ؛ ز مهمترین مفاهیم خویشاوند و هم ردیف با تقوا در قرآن، ایمان است. هم نشینی این دو واژه در بسیاری از آیات، از استلزامی حکایت میکند که میان این دو مفهوم برقرار است و نشان میدهد که تقوا از لوازم ایمان است. آیاتی که در آنها تقوا در تقابل با کفر (مفهوم مقابل ایمان) آمده است، می تواند مؤید مطلب مذکور باشد. به این ترتیب، می توان گفت که ایمان و تقوا در قرآن حتی مترادف یکدیگر نیز به کار رفته اند. برخی از مفسران نیز ایمان را یکی از معانی تقوا در قرآن دانسته اند. مفهوم دیگری که بسیار نزدیک به تقواست، بِرّ است. در قرآن به تقابل «برّ و تقوا» با «اِثم و عُدوان» اشاره شده است. در آیه ۱۷۷ سوره بقره آمده است : « لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَىٰ حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا ۖ وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ ۗ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ/// نیکوکاری آن نیست که روی به جانب مشرق یا مغرب کنید (چه این چیز بیاثری است) لیکن نیکوکاری آن است که کسی به خدای عالم و روز قیامت و فرشتگان و کتاب آسمانی و پیغمبران ایمان آرد و دارایی خود را در راه دوستی خدا به خویشان و یتیمان و فقیران و در راه ماندگان و گدایان بدهد و در آزاد کردن بندگان صرف کند، و نماز به پا دارد و زکات مال (به مستحق) بدهد، و نیز نیکوکار آنانند که با هر که عهد بستهاند به موقع خود وفا کنند و در حال تنگدستی و سختی و هنگام کارزار صبور و شکیبا باشند. (کسانی که بدین اوصاف آراستهاند) آنها به حقیقت راستگویان و آنها به حقیقت پرهیزکارانند.» کسی که بدانها التزام داشته باشد، متّقی است. گفتهاند که این آیه به انبیا اختصاص دارد، زیرا تنها آنان میتوانند واجد اوصاف مذکور در آیه ی کما هُوَ حقّه باشند. در آیه ۱۸۹ سوره بقره نیز آمده است : « يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ ۖ قُلْ هِيَ مَوَاقِيتُ لِلنَّاسِ وَالْحَجِّ ۗ وَلَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِهَا وَلَٰكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقَىٰۗ وَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوَابِهَا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ/// (ای پیغمبر) از تو سؤال کنند که سبب بدر و هلال ماه چیست؟ جواب ده که در آن تعیین اوقات عبادات حج و معاملات مردم است. و نیکوکاری بدان نیست که از پشت دیوار به خانه درآیید (چه این کاری ناشایسته است) ولی نیکویی آن است که پارسا باشید و به خانهها (و به هر کار) از راه آن داخل شوید، و تقوا پیشه کنید، باشد که رستگار شوید.» از دیگر مفاهیم نزدیک به تقوا، عدالت است. طباطبائی عدالت را وسیله کسب تقوا میداند. در قرآن، در موارد متعدد، صبر در کنار تقوا آمده است. صبر به معنای «تحمل امر ناخوشایند» مقدّم بر تقواست، زیرا برای رعایت و حفظ تقوا، شخص باید صبر پیشه کند، یعنی ناملایمات و ناخوشایندیها را تحمل کند. حضرت یوسف نیز سرانجامِ نیک خویش را به صبر و تقوا نسبت داده است، صبر هنگام پیش آمدن مصائب و صبر بر انجام ندادن معاصی. نیکی به پدر و مادر و وفا به عهد با خداوند، از دیگر مفاهیم خویشاوند تقوایند.
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در ادامه اظهار داشت : باید دقت بکنیم ؛ هر غذایی ؛ هر حرفی و هر کلامی را نشنویم و هر غذایی را نخوریم هر جمله ایی را به زبان جاری نکنیم ؛ به راحتی قضاوت نکنیم ؛ به راحتی با آبروی مردم بازی نکنیم ؛ به راحتی حرفی را نقل نکنیم ؛ حرفی که سندیت ندارد ؛ حرفی که مشخص نیست کی گفته اصلا مصداق این حرف چی است ؛و حرفی که ثابت نشده است را سریع پخش نکنیم ؛ همین می شود تقوای الهی ؛ احترام به خانواده ؛ احترام به فامیل ؛ احترام به دوستان و همسایگان ؛ قدر فرصت ها را بدانیم ؛ می شود تقوای الهی که الحمدالله مؤمنین و شیعیان امیر المؤمنین که همیشه در نماز جمعه حضور دارند مزین هستند به این تقوای الهی ؛ مزین هستند به اخلاق پیغمبری ؛ چرا؟ چون الگوی آنها امیرالمؤمنین است ؛ چون نقشه ی راهشان سبک زندگی پیغمبری است ؛ با این دنیای رنگارنگ حواسشان را جمع می کنند ؛ به خاطر چند تومان پول بیشتر پا روی حق نمی گذارند .
وی در ادامه به پیروزی محور مقاومت اشاره کرد و اظهار داشت : این یکی دو روزه خبر خوبی شنیدیم پیروزی محور مقاومت و پیروزی سپاه اسلام ؛ حماس و فلسطین بر ظالمان زمان ؛ محقق شدنِ وعده ههای الهی که خداوند عالم بارها و بارهافروده اند :« با تقوا باشید و برای خدا حرکت بکنید خدا هم کمک می کند » وعده هایی که در سوره فتح در قرآن بشارت داده است « إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا . لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَمَا تَأَخَّرَ وَيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكَ وَيَهْدِيَكَ صِرَاطًا مُسْتَقِيمً .وَيَنْصُرَكَ اللَّهُ نَصْرًا عَزِيزً .هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ لِيَزْدَادُوا إِيمَانًا مَعَ إِيمَانِهِمْ وَلِلَّهِ جُنُودُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا . لِيُدْخِلَ الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَيُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَيِّئَاتِهِمْ وَكَانَ ذَلِكَ عِنْدَ اللَّهِ فَوْزًا عَظِيمًا /// به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم . تا خدا [با این پیروزی آشکار] آنچه را [به وسیله دشمنان از توطئه ها و موانع و مشکلات در راه پیشرفت دعوتت به اسلام] در گذشته پیش آمده و آینده پیش خواهد آمد از میان بردارد، و نعمتش را بر تو کامل کند، و به راهی راست راهنمایی ات نماید . و خدا تو را به نصرتی توانمندانه و شکست ناپذیر یاری دهد . وست که آرامش را در دل های مؤمنان نازل کرد، تا ایمانی بر ایمانشان بیفزاید. و سپاهیان آسمان و زمین فقط در سیطره مالکیّت و فرمانروایی خداست؛ و خدا همواره دانا و حکیم است .تا مردان و زنان مؤمن را در بهشت هایی درآورد که از زیرِ [درختانِ] آن نهرها جاری است در حالی که در آن جاودانه اند، و گناهانشان را از آنان محو کند، و این [سرانجام نیک] نزد خدا کامیابی بزرگ است » .
امام جمعه ی شهرستان شوش گفت : « مردم فلسطین و حماس با همین وعده ها و با همین توکل ها مقاومت کردند ؛ شهید و جانباز دادند ؛ تا اینکه به پیروزی رسیدند . » ائمه ی اطهار(ع) و خاتم انبیاء حضرت محمد مصطفی(ص) این راه را به ما نشان دادند ؛ مقام معظم رهبری هم بارها و بارها فرمودند :« ان شاءالله می بینیم پیروزی فلسطینی ها و خواری اسرائیلی ها و آمریکایی ها را » در این توافق آتش بسی که تحمیل شد به اسرائیلی ها توسط حماس ؛ این نتیجه ایستادگی و مقاومت بود ؛ این بزرگترین ثمره ی مقاومت همین بود ؛ حماس پیروز شد و پرچمش برافراشته ماند ؛ خون شهید سنوار ؛ خون شهید هنیه ؛ خون شهید سید حسن نصرالله و همه ی شهدای مقاومت این پیروزی را خلق کرد و از آن طرف اسرائیل با کمک آمریکا با کمک اروپا و ناتو با تمام کودک کشی ؛ زنان و بچه ها و فرزندان بی پناه شکست خورد ؛ امروزز همه ی دنیا دیدند مقاومتِ قریب به 16 ماه است این زنان و مردان با دستان خالی اما با قدرت ایمان و با قدت توکل ؛ آن شعار اباعبدالله الحسین(ع) را نشان داد که امروز در این جشن با شکوه پیروزی در سراسر دنیا مردم باورشان به قرآن و اباعبدالله الحسین(ع) واقعی تر شد ؛ « مردم قهرمان فلسطین که ذلت را نپذیرفتند و مقاومت کردند خداوند آنها را پیروزکرد » امروز هم این شعار همیشگی از زبان زنان و مردان با ایمان در شهرستان شهید پرور ؛ ولایتمدار شوش دانیال (ع)با صدای رثا فریاد می زنیم « هیات من ذله»
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی خاطر نشان نمود : این شعار ابا عبدالله الحسین(ع) بود و به فضل پروردگار بعداز نماز جمعه در یک راهپیمایی پیروزی اعلام می کنیم و امروز هم در نماز جمعه فریاد می زنیم « مرگ بر آمریکا ـ مرگ بر اسرائیل » ؛ وعده های خدا حق است ؛ امروز چون راهپیمایی داریم خطبه را مختصر می کنم . بار دیگر نمایشی از عزت و شرافت مسلمانان به تصویر کشیده می شود ؛؛ وقتی وحدت باشد ؛ غیرت باشد و شرافت باشد پیروزی تضمین است ؛ خداوند نصررت می دهد ؛ خداوندد کمک می کند ؛ اما این درسی است برای بعضی ها که هنوز و هنوز امیدد دارند ؛ می خواهند با وادادگی و با خود تحقیری امتیازی را بگیرند ؛ اما به چه قیمتی؟ مردم ایران اسلامی با شرافت هستند ؛ با عزت هستند ؛ مسئولین ما در میدان کنار مردم هستند ما45 سال این راه را رفته ایم و بارها و بارها دیده ایم بدقولی و بد عهدی آمریکا ر ؛ بارها و بارها دیده ایم بدد عهدی اروپائیها ؛ حواستان باشد بعضی ها با مشاوره ی غلط نسخه ی بد و غلط نپیچند ؛ فرصت ها را از دست ندهند ؛ داخل یه سوراخ آدم چند بار گزیده نمی شود .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از همه ی مسئولین همت کردند برای وقت گذاشتن برای جوانان گفت : اگر بچه های ما در اعتکاف ها ؛ هیئت ها ـ مصلی ها ـ موکب ها و مساجد در روزهای عاشورا و اربعین نباشند قطعا جاهای دیگر پیدا می شوند ؛ در زندان ها گرفتار می شوند ؛ ترریبون نماز جمعه اگردر این فضا تقدیر و تشکر نکند ؛ باید در بعضی از معضل ها بنالیم ؛ کار فرهنگی قوی با وحدت و اتحاد مسئولین شود خیلی از معضل های اجتماعی در جامعه حل می شوند لذا این اعتکاف باشکوه در 30 مسجد 2000 جوان ـ 90 درصد دانش آموز ؛ چقدر رسانه ها دارند کار می کنند؟ که جوانان ما را گمراه کنند اما اعتکاف این کار تربیتی ؛ این کار قرآنی از همه ی مسئولین فرهنگی تشکر می کنم ؛ خیرینی که آمدند و هر کدام 100 پرس غذا به نیت پدر ؛ مادر و از دست رفتگان خود تقبل کردند مرحبا به غیرت شما یا یک میلیون کمک کردنداز طرف جوان پرپر شده اش ؛ ماشاءالله به شرافت شما و همین نذر و نیازها این برنامه را مدیریت کرد .
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش به بازگشت سربازی به وطن اشاره کرد و اظهارداشت : سر باز سررافراز وطن شهیدد عزیزی که خبر خوش برگشتش بهه وطن را وقتی شنیدیم اشکها در چشم ها حلقه زد بعداز 41 سال مفقودالاثری استخوان های این شهید عزیز کشف شد به اذن و اجازه ی خودش گروه تفحص این پیکر را پیدا کرد و دیروز خبر ش را به خانواده اش اعلام کردند توسط رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان شوش و سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) همت کردند تا اهواز رفتند و این خبر را دادند ؛ برادران و خواهران ما شهر شوش دانیال نبی (ع) به فضل پروردگار با اجازه ی خانواده ی این شهید میزبان یک تشییع جنازه باشکوه خواهیم بود و پیکر شهید عبدالله حری را به محض اعلام ساعت تشییع جنازه همه ی مردم حماسه ساز و شهید پرور شوش تشییع با شکوه در خور نام شهیدان خلق خواهیم کرد . خدایا بارپروردگارا قلب نازنین آقا امام زمان(عج) از همه ی ما راضی و خشنود بگردان ـ پروردگارا تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) عنایت بفرما ـ نائب برحقش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای « مدظله العالی» تا ظهورش حفظ بفرما ـ حوائج جمع حاضر را برآورده بخیر بگردان ـ همه ی بیماران را شفای عاجل عنایت بفرما ـ سپاه اسلام پیروز و سرافراز عنایت بگردان ـ آمریکا و اسرائیل نیست و نابود بگردان
از دیگر برنامه های این هفته می توان به سخنرانی پیشس از خطبه های حسین داودی رئیس سواد آموزی و تشکیل میز خذمت توسط رئیس و کارکنان این نهضت اشاره کرد ـ همچنیبن « قرائت زیات آل یاسین توسط حاج عبدلرحیم انصاری » اشاره کرد و یاد و خاطره ای شهدایی که از تاریخ 29 دی ماه الی 05 بهمن ماه در هشت سال جنگ دفاع مقدس شربت شهادت نوشیدند به « شهید جبار کنانی کنیه ـ شهید حمید ظهیریه ـ شهید کاظم دشتی ـ شهید عزیز جلالی ـ کریم شوهانی ـ شهیده حمیده آرامش ـ شهیده ماهی صادقی حسنوند ـ شهید عبدالکریم دیناروند ـ شهید محمود رویشدی ـ شهید غلامرضا سگوند ـ شهید رسن دینارکیا ـ شهید جاسم آرامش ـ شهید خلف چنانی ـ شهید خدارحم حیدری ـ شهید حسین صفار و شهید عبدالنبی نیسی » اشاره کرد ـ یادشان گرامی باد .