ارسال فایل صوتی خطبه ها ـ دانیال فلاحی زاده
تایپ خبر ـ عباس کرم الهی
عکس ـ دانیال فلاحی زاده
نمازجمعه ی جمعه ی این هفته 05 بهمن ماه1403 به مجریگری « عبدالامیر بشکار » ـ تلاوت قرآن « محمد رضا تریچی » مؤذنی « علی دیناروند » و قرائت دعای آل یاسین توسط « حاج عبدارحیم انصاری» نماز سیاسی نماز سیاسی جمعه به امامت حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در مسجد شهید دانش حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) برگزار شد .
به گزارش شوش نیوز ؛ با حضور «آیت الله سید محمد امام زعیم حوزه های علیمیه ی شهرستان های شوش و کرخه ـ سرگرد پاسدار عباس احسانی فر جانشین فرمانده سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) ـ حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش دانیال(ع) ـ حجت الاسلام شیخ محمد دانیالی فر نماینده ی ولی فقیه در سپاه ناحیه ی اندیمشک ـ علی الهایی رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان شوش دانیال(ع) ـ عامر الهایی سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان شوش ـ حسین داودی رئیس نهضت سواد آموزی ـ غلامحسین نظری رئیس کمیته ی امداد حضرت امام خمینی(ره) شوش ـ عیسی ناصر رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای ـ محمدحسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ـ جمعی از عشایرغیور ـ جمعی از هنرمندان ـ اصحاب رسانه و مطبوعات ـ رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ـ اعضای قرارگاه پدافند رسانه ای سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) و بانوان» نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام شیخ مرتضی مرعشی در مصلای نمازجمعه برگزار شد .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ابتدا به دعا و نیایش پرداخت و گفت :«بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ . الحمد للَّه ربّ العالمین . لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى وَ نِعْمَ النَّصیرُ . العبد المؤید و رسول المسدد المصطفی الامجدالمحمود الاحمد القاسم مصطفی محمد(ص) السلام علی ابن ابیطالب و آله الطیّبین الطاهرین المعصومین الهداة المهدییّن و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین . أستغفر الله الذی لا اله الّا هوالحی القیوم و أتوب الیه توبة عبدٍ خاضعٍ مسکینٍ مستکین ، لا یستطیع لنفسه صرفاً و لا عدلاً و لا نفعاً و لا ضراً و لا حیوةً ولا موتاً و لا نشورا و صلّی الله علی محمدٍ و عترته الطّیبین الطاهرین الآخیار الأبرار و سلّم تسلیما . اللهّم صلّ علی محمدٍ و آل محمد و عجّل فرجهم و أهلک عدّوهم من الجنّ و الأنس من الأولیّن و الآخرین . ابتدا خود و بعد شما برادران و خواهران ایمانی و نمازگزار را دعوت به تقوای الهی می کنم که همان راه خداست .راه انبیاست . راه پیغمبران است که از مسیر انجام واجبات ؛ ترک محرمات ؛ خدمت به خلق و گره گشایی از مردم می گذرد . روز جمعه است ؛ متعلق به آقا امام زمان(عج) است .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه و حال و هوای حدیث مبارک و نورانی سفر معراج رسول اکرم(ص) خدمت شما نمازگذاران عرض کردیم که بر سردرب درهای بهشت جملاتی نوشته شده است ؛ گفتیم بر سر درب اولین درب بهشت نوشته بود که اگر زندگی سالم می خواهی ؛ برای این زندگیِ سالم باید چهار مورد را رعایت بکنید که « قناعت ـ حق گویی ـ نشست و برخواست با همنشین خوب ـ دل خالی از کینه ؛ » چهار موردی بودند که بر سردرب اول نوشته شده بودند . هفته ی گذشته به بخشی از بخشش و دوری از کینه توضیحاتی را خدمت شما عرض کردم و این هفته آن را تکمیل می کنیم .
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : کینه (حقد) زمینهساز بسیاری از بیماریهای روانی و رذایل اخلاقی است که خود از شرایط و زمینههای روانی و معرفتی خاصی سرچشمه میگیرد. انسان کینهورز نمیتواند از صلح و آرامش برخوردار باشد، شادی حقیقی و نورانیت در دلش روشن و شعلهور نمیشود و لذا، نمیتواند زندگی سالم و خوشایندی را تجربه کند. همچنین، چون انسان کینهورز بهتدریج از رفتاری نیک و مسالمتآمیز با خود و دیگران دور میشود، حدود (الهی) را نادیده میگیرد و به حقوق دیگران تعدی میکند، گرفتار خسران معنوی و اخروی نیز میشود. بنابراین، چنانچه ریشهها و شرایط زمینهساز کینهورزی را بشناسیم، بیشتر میتوانیم از این صفت اخلاقی ناپسند و پیامدهای آن در امان باشیم و ظرفیت بخشش را در خود تقویت کنیم. کینه در زبان عربی با کلمه «حِقد» تعبیر میشود و در منابع اسلامی بهعنوان یک صفت اخلاقی مذموم معرفی شده است که آرامش را از انسان سلب میکند. در لسانالعرب آمده است: «الحِقْدُ إِمساک العداوة فی القلب و التربُّص لِفُرْصَتِها» حقد و کینه، نگهداشتن دشمنی در قلب و منتظر فرصتبودن برای عقدهگشایی است. ضد حقد و کینه، عفو و بخشش است. عفو به معنای گذشتن از گناه و ترک کیفر آن است و اصل و ریشهی آن به معنی محو و نابودی است (در اینجا، علاوه بر گذشتن از خطا و گناه کسی، ترک کیفر او و محو و نابودی آثار کدورتی که از فرد خطاکار بر دل مانده است نیز بخشی از فرایند و مفهوم عفو و بخشش است). طبق آیات و روایات، عفو دو حالت ممدوح و مذموم دارد که باید آنها را تشخیص داد و بهنحو مقتضی از عفو پسندیده و حقیقی بهره برد. عفو حقیقی ویژگیهایی دارد؛ مانند برخورداری فرد عفوکننده ازتوانایی و قدرت انتقام، اجتناب از سرزنش فرد خطاکار پس از گذشتن از خطای او و در نهایت، دعا و احسان در حق فرد خطاکار. حال، برای مواجههی صحیح با حالت کینه در قلب یا رهایی از این حالت که در قلب ما لانه کرده است، داشتن درک جامعی از زمینههای شکلگیری صفات اخلاقی ناشایست و از جمله حقد و کینهورزی، کمککننده است. در ادامه به اختصار از منظر روانشناسی به این زمینهها اشاره میشود. از منظر روانشناسی، آدمها به دو گروه خویشتندوست و خودناپسند (یعنی کسی که خویشتن خود را دوست ندارد) تقسیم میشوند؛ آدمهای خویشتندوست که در مسیر سلامت، شادی و خوشبختی قراردارند، چهار ویژگی دارند:1 ) ـ همهی خوبیها را برای خود میپسندند و دربارهی خود انجام میدهند و متقابلاً آن خوبیها را برای دیگران هم میپسندند و میخواهند. 2 ) ـ هیچ بدی را برای خود نمیخواهند و کار بدی دربارهی خود انجام نمیدهند و متقابلاً هیچ امر بدی را برای دیگران هم نمیپسندند و انجام نمیدهند. 3 ) ـ انسانهای خویشتندوست، مسئولیت، هزینه و پیامد زندگی خود را میپذیرند. 4 ) ـ این افراد، از حرمت، حدود و حقوق خود صیانت میکنند و متقابلاً نیز هرگز به حرمت، حدود و حقوق کسی تعدی نمیکنند.
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در ادامه اظهار داشت : لذا کسانی که دلهای پاکی دارند ؛ بدون از کینه و کینه توزی و کدورت زندگی می کنند فردای قیامت مهمان رسول الله(ص) هستند مهمان امیرالمؤمنین حضرت امام علی (ع) هستند . در هفته ی گذشته به اینجا رسیدیم که گونی پیازرا گفتیم که لقمان به پسرش گفت که اگر از کسی بدت می آید ؛ یک دانه پیاز در گونی بگذار ؛ گونی پر از پیاز شد ؛ بعداز چند روزی بوی تعقن گونی پیازها بلند شد گقت : « پدر دیگر نمی توانم این گونی را حمل کنم » لقمان گفت : « دل کینه توز هم اینطور است» اگر تو از انسانها کینه به دل داشته باشی ؛ دلت را خراب می کند ؛ زندگی بر تو تیره و تار می شود و امروز ادامه ی بحث هفته قبل را خواهیم داشت .
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه خاطر نشان نمود : خداوند عالم درآیه ی 22 از سوره ی مبارکه ی نور یک می فرماید : « وَلَا يَأْتَلِ أُولُو الْفَضْلِ مِنْكُمْ وَالسَّعَةِ أَنْ يُؤْتُوا أُولِي الْقُرْبَىٰ وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا ۗ أَلَا تُحِبُّونَ أَنْ يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ/// و نباید صاحبان ثروت و نعمت از شما درباره خویشاوندان خود و در حق مسکینان و مهاجران راه خدا از بخشش و انفاق کوتاهی کنند، باید مؤمنان عفو و صفح پیشه کنند و از بدیها درگذرند، آیا دوست نمیدارید که خدا هم در حق شما مغفرت (و احسان) فرماید؟ و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» آیا دوست ندارید خداوند گناهان شما را ببخشد؟ آیا شما دوست ندارید خدا با نگاه رحمانی با بخشش با شما برخورد کند ؟ می گوئیم چرا ؛ ما دوست داریم خدا با بخشش خود با ما برخورد کند نه با عدالتش چون اگر خداوند عالم بخواهد با عدالتش پرونده ی ما را باز بکند گرفتاریم . لذا خداوند می فرماید :« همانگونه که دوست داری من تو را ببخشم و قلم عفو بکشم بر روی گناهانت ؛ تو هم با همنوعانت ـ با مسلمانان ؛ با همسایگان و خویشاوندنت بخشنده باش .
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی درادامه گفت : یکی از علما نقل می کرد و می گفت :« در حرم امام رضا(ع) بودم و داشتم به سمتِ حرم می رفتم که یکی از خادمین مرا صدا زد» و گفت :« حاج آقا یکی از بندگان خدا مشکلی دارد بیا مشکل این بنده خدا را حل کن . » جوان را به کناری کشیدم و دیدم خیلی ناراحت و عصبی است گفتم : « جوان چی شده؟ » جوان گفت : « در خانواده ی ما یک مشکلی پیش آمده ؛ خانم بنده خطایی را مرتکب شده است و به همین خاطر خیلی ناراحتم و از آن روزی که فهمیده ام خانمم این خطا را مرتکب شده ؛ زندگی برای من تیره و تار شده » حاج آقا گفت : « مقداری جوان را آرام کردم و مقداری با او قدم زدم و با او صحبت کردم آرام شد» به اوگفتم : « فلانی سئوالی از شما بپرسم ؟ » گفت : « بپرس حاج آقا » به او گفتم : « اگر این خطا را خودت انجام میدادی دوست نداشتی خانمت بهت فرصت بدهد که تو تنوبه کنی ؟ اگر این خطا را خواهر یا مادرت انجام می دادند ؛ دوست نداشتی مثلا دامادتان فرصت به خواهرت بدهد ؟ یا دوست داشتی کار به دادگاه و پرونده سازی و آبرو ریزی کشیده شود؟ » این سفارش را اهل بیت(ع) به ما می کنند در روزگاری به سر می بریم اگر به همدیگر رحم نکنیم ؛ اگر از همدیگر گذشت نکنیم و اگر کینه ها را پاک نکنیم ؛ دادگاه ها همین شلوغی دارند که در گذشته داشته اند ؛ لذا اگر بخشش در زندگی حاکم شود ؛ زندگی آرامش پیدا می کند .
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : آدمهای خودناپسند کسانیاند که خود را کوچک، عاجز و بیارزش میدانند. این افراد به دو صورت رفتار میکنند: یا خود را در مقابل دیگران و در تعامل با آنها حقیر و کوچک و ناتوان میشمارند، یا چون فهمیدهاند که این نوع رفتار در تعامل با دیگران منجر به لهشدن آنان میشود، پس خود را برتر و بالاتر از دیگران نشان میدهند و رفتاری مبتنی بر این نگرش را در ارتباطاتشان در پیش میگیرند. این افراد علاوه بر اینکه خود در وادی رذایل اخلاقی مانند کبر، بخل، حرص، حسادت، غضب و... سقوط میکنند، به خودشان اجازه میدهند که به حرمت، حدود و حقوق دیگران هم تعدی کنند و رفتارها و اعمالی داشته باشند که منجر به ایجاد کینه در دیگران شود. ریشهی این مشکلات از منظر روانشناختی، بهطور ویژه به دوران کودکی، بهخصوص سه سال اول زندگی بر میگردد. چون کودک توجه و محبت کافی را دریافت نکرده و بنابراین، از احساس آرامش و امنیت در این دوران برخوردار نبوده است، احساس بدبودن یا حس شرم (حالتی که کودک احساس میکند کار بدی کرده است) در او شکل میگیرد. تداوم این وضعیت، تا سن شش سالگی، موجب میشود که کودک علاوه بر حس شرم، به حس گناه (حالتی که کودک خود را فرد بدی میداند) نیز مبتلا شود. چنین کودکی، وجودی تهی و توخالی دارد که اگر مراقبتهای لازم را دریافت نکند، به احتمال زیاد در مسیر خودناپسندی قرار میگیرد و بهمرور به یک فرد بزرگسال خودناپسند تبدیل میشود. بنابراین، چنانچه از این منظر به رفتار آدمیان بنگریم، نهتنها سعی میکنیم خودمان از چنین رفتارها و صفات ناپسندی مبرا باشیم، بلکه قادر خواهیم بود بههنگام رنجیدن از رفتار کسی یا کینهداشتن، ریشهها و زمینههای رفتار او را بهتر درک کنیم و در کنار همهی اقدامات و تدابیری که برای مصونماندن از رفتار آسیبزای او به کار میگیریم، ظرفیت و قدرت بخشش را هم در خود تقویت کنیم.
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه گفت : چرا اجازه نمی دهیم که خلاف کار خود را اصلاح کند و به جامعه برگردد ؟ بنده خدایی قتلی انجام داد ؛ اصلا در خشم و ناراحتی قتلی را مرتکب شد ، فامیلش چه گناهی کرده ؟ عموهاش ـ فرزندانش ـ طایفه اش چه گناهی کرده اند ؟ که باید منطقه را تخلیه کنند ؟ یا باید خانه هایشان به آتش کشیده شود ؟ این طبق کدام قانون است ؟ طبق کدام عرف و شرع است ؟ اینها همین اشتباهات کینه توزی هاست لذا خداوند عالم سفارش می کند و می گوید ببخش ؛ اگر هم کسی مشکلی داشت تو با همان یک نفر طرف باش ؛ لذا گسی در خانه پولی گم می کند ؛ 20 نفر که عضو خانواده هستند هر بیست نفر را متهم می کند که پنجاه هزارتومان در این خانه گم شده است بلند شید همه جیب های خود را خالی کنید باید همه را بگردم ؛ یک آبروریزی درست می کنند ؛ این گناهش صدبرابر آن دزدی است که تهمت زدند ؛ اینها مصداق های اجتماعی دارند ؛ این حدیث نورانی می فرماید :« کینه ها و کدورت ها را از دل ببرید»
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به دلایل ایجاد کینه و کدورت اشاره کرد و گفت : اتفاقات زیادی ممکن است شما را ناراحت کند و سبب ایجاد حس شکایت، کینه و کدورت در شما شود. بیوفایی همسرتان، والدینی که مراقب شما نبودند، دوستان خوبی که از شما دور شدهاند، افرادی که در محیط کار به شما تحکم میکنند، درحالیکه ممکن است از شما کوچکتر باشند، جرائم و نظایر آنها میتوانند از جملهی این عوامل باشند. تأکید کردن بر آسیبی که از طرف مقابل دیدهایم میتواند به وسیلهای برای احساس قدرت بیشتر در رابطه تبدیل شود. برای نمونه فردی که از همسرش آسیب دیده هر بار میتواند بگوید: «از من ناراحت هستی؟ یادت نیست خودت چه کار کردی و نظایر آن.» هریس میگوید: اگر به دلیل عدماعتماد به شریکتان از او فاصله بگیرید، روابطتان به جای عمیقتر و رضایتبخشتر شدن بدتر خواهد شد، حتی اگر یکی از طرفین پیشنهاد عذرخواهیبدهد و واقعا سعی کند که در رفتارش تغییر ایجاد کند، هیچ فرقی نخواهد داشت. یادتان باشد که کینه تأثیر بدی برروی سلامت روحی و جسمیتان دارد. اگر مدام به وقایع گذشته که شما را آزار میدهند فکر کنید و خشم و کینه را از خودتان دور نکنید، جسمتان را در وضعیت جنگ و گریز (یک واکنش فیزیولوژیکی به موقعیتهای خطرناک) قرار میدهید. هورمونهایی که در این حالت آزاد میشوند روی فشارخونتان تأثیر میگذارد، و تپش قلبتان را بالا میبرد. ذهن منفی و بیاعتماد شما روی سایر روابطتان هم تأثیر خواهد گذاشت و بهنوعی شما را خرد خواهد کرد.
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی سپس به 12 روش برای فراموش کردن کینه و کدورتهاپرداخت و اظهار داشت : 1 ) ـ قبول کنید که آسیب دیدهایدبا شما رفتار خوبی نشده است و این یک واقعیت است. چیزی را که برایتان اتفاق افتاده شرح دهید و احساستان در آن لحظه را توصیف کنید. میتوانید این خاطره را در دفترچه خاطراتتان بنویسید یا یک نامه بنویسید، ولی هیچوقت برای شخصی که این کینه را برایتان ایجاد کرده ارسال نکنید. این روش، قدرتی باورنکردنی دارد. خودتان را در آن شرایط تجسم کنید و احساس خشم خود را بیان کنید و حقایق را بگویید. چه کارهایی کردید تا از آن توهین یا اتفاق بد جلوگیری کنید؟ آنها را بنویسید و اگر خوب بودند به خودتان امتیاز دهید. 2 ) ـ تصمیم بگیرید که ببخشید. بخشیدن کسی که به شما صدمه زده است، درواقع هدیهای است که به خودتان میدهید. این روش اصلا به این معنی نیست که شما آن توهین را فراموش کنید یا با آن شخص آشتی کنید. یا فردی که با شما رفتار بدی داشته مجبور کنید رفتارش را اصلاح کند. حتی ممکن است به این معنی باشد که خودتان را برای کاری که انجام دادید یا رفتاری که داشتید، ببخشید و سعی کنید که خودتان را اصلاح کنید یا بهنوعی آن موضوع را جبران کنید. 3 ) ـ بهیاد داشته باشید که بخشیدن بهمعنی چشمپوشی نیست . پذیرش یک اتفاق به این معنی نیست که با آن موافق هستید. برخی افراد بهدنبال عدل و انصاف هستند، اما اگر نتوانند آن را بهراحتی بهدست بیاورند، میخواهند با مبارزه این کار را انجام دهند. این افراد فکر میکنند اگر این کار را نکنند، ممکن است فرد مجرم پیروز شود، اما درواقع پذیرش به این معنی است که «من هرگز به گذشته برنمیگردم، ولی از آن عبرت میگیرم تا آیندهی بهتری را بسازم». 4 ) ـ از خودتان بپرسید «چرا؟» بسیاری از افراد از حس کینهتوزی خودشان خسته میشوند و میدانند که مانع از رشد و تکامل آنها میشود. بااینحال، اگر نتوانند بهدرستی احساس خود را مدیریت کنند، این شکایتها به احساسی کهنه تبدیل میشود و سرانجام به احساسی تهدیدکننده تبدیل خواهد شد. آنها بهطور کاملا عادی (چون در وجودشان نهادینه شده است) بهدنبال اتفاقات مشکلدار میگردند و میگویند «ببین چه اتفاقی برای من افتاده است». شما باید از خودتان بپرسید که چرا این کینه و کدورتها به سراغتان آمده است و کمکم کینهها را کنار بگذارید و جای خالی آن را با احساس سلامتی و شادی پر کنید.5 ) ـ موقعیتهای بهتر را درنظر بگیرید . بهدنبال مزایایی باشید که از بخشیدن دیگران و رها کردن کینهها بهدست خواهید آورد. اغلب افرادی که آرامش ذهن دارند، انرژیهایی که در خلال رنجشها و شکایتهای مستمر از دست رفته است، حس آزادی و توان بازسازی اعتماد ازدسترفته را دوباره به دست میآورند. 6 ) ـ اجازه ندهید که خشم شما را محدود کند . حتی بدترین اشتباهات و جرمهای وحشتناک نیز بخشیده میشوند. بهعنوان مثال هریس میگوید: «رفتار افرادی که پس از حادثه تیراندازی در کلیسای محله کشیشنشین کارولینای جنوبی به کلیسا میآمدند، مرا واقعا تحت تاثیر قرار داد. آنها علنا توضیح میدادند که تیرانداز را بخشیدهاند. معمولا افراد بخشنده حتی برای چنین جنایتکارانی طلب مغفرت میکنند. آنها میخواهند عدالت برای آنها اجرا شود، اما برای آرامش خودشان آنها را در درونشان میبخشند».7 ) ـ به عکسالعملها توجه کنید . دوستان صمیمی و شریک زندگی معمولا شنوندههای خوبی هستند که میتوانید دردهایی که از کینه و کدورتهای گذشته داشتید، برایشان تعریف کنید. زمانیکه این افراد به شما یادآوری میکنند که باید شرایطتان را عوض کنید، بهتر است به حرفشان گوش کنید و تصمیم بگیرید تا مسیر و راه جدیدی پیدا کنید. 8 ) ـ بحث را عوض کنید . گر مدام محرم اسرار کسی هستید که دوستش دارید ولی او فردی کینهجو است، میتوانید کمی بیشتر تحقیق کنید و ببینید چرا این فرد باید در گذشته زندگی کند و مدام گذشته را به یاد آورد. اما اگر خسته شدهاید و دیگر نمیخواهید بشنوید، صادقانه با او صحبت کنید. با مهربانی به او بگویید: «کافی است. دیگر نمیخواهم بیشتر از این بشنوم. انتظار ندارم که خودت را تغییر بدهی ولی گوش دادن به حرفهای تو روی خودم تأثیر بدی میگذارد و من باید مراقب خودم باشم» . 9 ) ـ تمرین رهایی را انجام دهید . همدلی شرایط بخشش را فراهم میکند. شناختن افکار دیگران (مثل اینکه آنها هم نمیتوانند مشکلاتشان را حل کنند یا برای انجام علایق شخصی خود ناگزیر هستند که با شما مقابله کنند) کمک میکند تا با قلب خود کنار بیایید. برای مثال تجسم کنید که با یک طناب ضخیم به شخصی که میخواهید او را ببخشید وصل شدهاید و بعد اجازه دهید تا این طناب رها شود. عبارات تأکیدی روزانه، نوشتن خاطرات روزانه، مراقبه یا بررسی مداوم افکار و نگرشهای روزانه هم میتواند به شما کمک کند. 10 ) ـ حس قربانی بودن را از بین ببرید . کولییر زنی را به یاد میآورد که سالیان متمادی از کودکیاش به خاطر داشتن مادری بیمسئولیت خشمگین بود. او هر چیزی که در بزرگسالی برایش اتفاق میافتاد را به مسائل بین خودش و مادرش ربط میداد و به این طریق عقدههایش را نگهمیداشت و هرگز او را نمیبخشید. او متوجه شد که این فرد رنجیده (یعنی خودش) همواره همراهش بوده است. کمکم متوجه شد که انداختن همهی تقصیرها گردن مادرش اصلا برایش سودمند نبوده است. 11 ) ـ خودتان را در آغوش بگیرید . رها شدن از شر کینه و کدورتها سبب الهام و دگرگونی میشود و به این ترتیب یک فرد کاملا متفاوت ظاهر میشود؛ فردی که افکار، برخورد و احساس متفاوتی دارد. 12 ) ـ بخشنده باشید . هریس همیشه مردم را تشویق میکند که به نوعی از بخشایش که خودش آن را «مورد لطف قراردادن» مینامد، روی آورند. برای تمرین آن، باید بخششها را یکجا در خودتان جمع کنید و آماده باشید، تا هر وقت در آینده یکی از افرادی که برایتان مهم است رنجشی برایتان به وجود آورد، (همسر، شریک زندگی، فرزند، والدین یا حتی همکارتان) بتوانید در برابر آن آمادگی داشته باشید. هنگامی که از همین حالا آماده باشیم تا دیگران را برای توهینهایی که ممکن است درآینده انجام دهند ببخشیم، از انباشته شدن کینه ها جلوگیری خواهیم کرد.امام جمعه ی شهرستان شوش در پایان خطبه ی اول گفت : امام سجاد (ع) به نقل از پدر بزرگوارش حضرت امام حسین(ع ) می فرماید : « از پدرم سیدالشهدا شنیدم که فرمود : « اگر کسی بیاید سیلی به صورتم بزند و بلافاصله سیلی را به سمت چپم بزند من از او می گذرم » امام حسینی که برای او عزداری می کنیم ؛ روضه می خوانیم ـ سینه و زنجیر می زنیم ؛ راه و منشش این است ؛ چرا بعضی ها می گویند عمرا من نمی بخشم ؛ باید او را راهی زندان بکنم ؛ باید آبرویش را ببرم ؛ این به کدام سنت است ؟ تو مسلمان کجا هستی ؟ الله اکبر از این خشم و از این کینه از این کدورت ؛ تا انسانها زنده هستیم باید در کنار هم برادری داشته باشیم و با هم زندگی کنیم لذا این سفارش پیغمبر است که بعضی وقتها همین در روزگار خودمان بسیار بهش محتاجیم ؛ برادری ـ محبت ـ صفا ـ صمیمیت ـ وحدت ـ اتحاد و همدلی با دوری از کینه ـ کدورت و کینه توزی . خدایا بار پروردگارا توفیق عمل به این احادیث نورانی اهل بیت(ع) به همه ی ما عنایت بفرما ـ خدایا بارپروردگارا در راه صلح و سازش در راه خیر اندیشی ـ برادری محبت ـ صفا و صمیمیت ما را ثابت قدم عنایت بفرما .
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم آغاز نمود و گفت : « ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَلَمِينَ ، اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ وَ نحمده نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيهِ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ . الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین ، رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء .... اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی ، هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ ، دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ ؛طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”.... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله » . مجددا خودم و شما عزیزان را دعوت می کنم به تقوای الهی ـ دعوت می کنم به عمل به همین احادیث نورانی که از زبان اهل بیت(ع) نقل می کنیم ـ دعوت می کنم به دقت در گفتار ، کردار ، رفتار ؛ خیلی مهم است ؛ راویت داریم فردای قیامت وقتی نامه ی عملمان را می رهند دستمان ؛ از حیرت ـ از وحشتی که سراپایمان را می گیرد و تعجبی که می کنیم ، زبان و انگشت به دندان می گیریم که چطور همه ی جزئیات آن ثبت شده است .
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : تمام ذفتارها و گفتارها ثبت و ضبط شده اند ؛ آدم یک لحظه وحشت می کند الله اکبر ـ لذا آن روز سختی است ؛ با همین عمل صالح و با همین خیر اندیشی ؛ با همین قدم برای وحدت ـ قدم برای محبت ـ وحدت ـ برادری ـ آشتی ـ صفا و صمیمیت ؛ عاقبت بخیری اتقاق می افتد . با قدم برای رفع گرفتاری های مردم ؛ اتفافات خوبی می افتد ؛ لذا در این روز اولین مناسبت و « بزرگترین رویداد فرهنگی ـ اجتماعی و سیاسی شهر خوشنام و پرآوازه ی شوش دانیال نبی (ع) بازگشت فاتحانه و پیروزمندانه قهرمان ملی ؛ سرباز وطن ؛ پاسدار اسلام ؛ شهید سرافراز عبدالله حری است » . شهید سرافرازی که بعد از 41 سال ؛ دوری از شهر و ایل و تبارش بعد از چهار دهه گمنامی ان شاءالله شنبه 6 بهمن ماه 1403 عصر این روز با استقبال با شکوه مردم قدر شناس ـ مردم شهید پرور خوزستان قهرمان ـ کربلای ایران ـ شوش دانیال نبی(ع) ان شاءالله با حضور با بصیرتشان ـ با حضور گرم و با معرفتشان ـ روحانیون ـ جوانان ـ نوجوانان ـ بانوان ـ هنرمندان ـ اصحاب رسانه ـ سادات و شیوخ ـ مسئئولین ـ دانشجویان ـ فرهنگیان ـ خانواده معزز شهدا ـ آزادگان ـ ایثارگران ـ جانبازان ـ کارگران و کشاورزان ـ نیروهای نظامی و انتظامی ـ سربازان گمنام امام زمان(عج) از این آبرو و احتراممان ـ از این سند و هویتمان ـ شهیدی ـ عزیزی ـ مهمانی دارد برمی گردد به شهرمان ـ چقدر لذت می برند و چند روزی این حال و هوای فضای مجازی و واقعی در شهر در محله ها و در مساجد می شنویم و می بینیم ـ این دلنوشته ها ـ جملات زیبا یکی پس از دیگری مردم با غیرت شوش دارند خوش خدمتی می کنند به این شههید عزیزی که دارد برمی گردد به شهر و زادگاهش ؛ همه احساس می کنیم که برادرمان دارد از سفر کربلا باز می گردد . البته این شهید به ما نیاز نددارد چون خانواده ی این شهید با خدا معامله کرذده اند و این ما هستیم که به این شهید نیاز داریم .
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی خاطرنشان نمود : به فضل پروردگار روز یکشنبه 7 بهمن ماه 1403 در شوش حماسه ایی دیگر خلق خواهد شد من دعوت نمی کنم چون مردم به صورت خود جوش در مراسم وداع و مراسم تشییع جنازه شرکت می کنند چون ثابت کرده اند مردمی با بصیرت هستند و همیشه چنین قدم از مسئولین جلوتر بوده اند و شما خواهید دید روز شنبه استقبال با شگوه و وداع با این شهید و روز یکشنبه تشییع و بدرقه ی با شکوهی مرم شوش خلق خواهند نمود و همهه از زن و مرد ـ پیر و جوان همه شرکت می کنند ؛ می آئیم که تجدید میثاق کنیم با راه شهیدان ـ با مکتب شهدان ان شاءالله
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به سالروز مبعث رسول اکرم(ص) به عنوان دومین مناسبت هفته ی جاری اشاره کرد و گفت : مبعث حضرت رسول اکرم (ص) ، طبق اسناد معتبر و موثق مسلمانان و پیروان شیعه، روز بیست و هفتم رجب سال چهلم عام الفیل، حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبر و فرستاده خدا، مسئولیت هدایت مردم جهان را به یکتاپرستی عهدهدار شده و به پیامبری مبعوث شد. عید مبعث از اعیاد مشترک همه ی مسلمانان در سرتاسر جهان بوده و در آن جشنی را برپا میکنند. به طوری که این روز بسیار فرخنده بوده و در آن برخی اعمال همچون دعا، نماز و غسل توصیه شده است ، مبعث به روزی گفته میشود که خاتم انبیاء حضرت محمدمصطفی (ص) ختم رسل و فرستاده خداوند به مقام پیامبری انتخاب شد. طبق روایات معتبر و موثق هنگامی که آن حضرت در غار حرا در اطراف مکه حضور داشته و در حال عبادت و نیایش خداوند بود، جبرئیل امین به فرمان الهی بر او نازل شده و بر او آیاتی از قرآن مجید را که آغازگر نبوت و شریعت او بود، ارائه کرد.
وی افزود : با وجودی که حضرت محمد از دوران کودکی سواد نداشته و قادر به خواندن و نوشتن نبود، جبرئیل نزد او فرود آمد و دستش را گرفت و تکان داد و گفت: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ . اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ . خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ . اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ . الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ . عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ . كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى . أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَ . إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَ . أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَ . عَبْدًا إِذَا صَلَّى . أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى . أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى . أَرَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّ . أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى . كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعًا بِالنَّاصِيَةِ . نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ . فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ . سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ . كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ /// به نام خداوند رحمتگر مهربان . بخوان به نام پروردگارت كه آفريد . انسان را از علق آفريد . بخوان و پروردگار تو كريمترين [كريمان] است . همان كس كه به وسيله قلم آموخت . آنچه را كه انسان نمى دانست [بتدريج به او] آموخت . حقا كه انسان سركشى مى كند . همين كه خود را بى نياز پندارد . در حقيقت بازگشت به سوى پروردگار توست . آيا ديدى آن كس را كه باز مى داشت . بنده اى را آنگاه كه نماز مى گزارد . چه پندارى اگر او بر هدايت باشد . يا به پرهيزگارى وادارد [براى او بهتر نيست . [و باز] آيا چه پندارى [كه] اگر او به تكذيب پردازد و روى برگرداند [چه كيفرى در پيش دارد] . مگر ندانسته كه خدا مى بيند . زنهار اگر باز نايستد موى پيشانى [او] را سخت بگيريم . [همان] موى پيشانى دروغ زن گناهپيشه . [بگو] تا گروه خود را بخواند . بزودى آتشبانان را فرا خوانيم . زنهار فرمانش مبر و سجده كن و خود را [به خدا] نزديك گردان »
خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه یادآور شد : فقط این روز را عید ندانیم و به هم عید را مبارک بگوئیم ؛ بلکه اهداف رسول الله(ص) را مرور بکنیم ؛ پیغمبر ما آمد با همین جهل و خرافه پرستی ها مبارزه بکند ؛ بعضی وقتها هنوز و هنوز بعضی از آن رگه های خرافه پرستی را می شنویم ؛ کم است ولی کم آن هم زیاد است ؛ بعضی ها می آیند و به ما گلایه می کنند ؛ می گویند ما در استان خوزستان هستیم ولی برادرهای من ارثی برایم در نظر نگرفته اند من خواهر این برادران هستم ؛ بهخ چه حقی خواهر را از ارث محروم می کنند؟ با چه اجازه ایی پا روی حق می گذارند؟ این کدام قائده است؟ شرع ما ارثی برای آن در نظر گرفته است . اژه عربی جهل گاه در برابر عقل به کار میرود که در این صورت جهل به معنای بیخردی و بیعقلی و سفاهت است؛ اما گاه در برابر علم به کار میرود که در این زمان به معنای نادانی در برابر دانایی و دانش است. در آموزههای اسلامی جهل و نادانی، مذمت شده و از انسانها خواسته شده با توجه به ابزارهای گوناگون کسب دانش و شناخت و معرفت، خود را به علوم گوناگون تجهیز کنند و زندگی را بر محور علم سامان دهند و کارها و رفتارهایی را انجام ندهند که بر خاسته از نادانی و فقدان دانش باشد. از نظر قرآن علت اصلی انتخاب حضرت آدم(ع) به عنوان خلیفه الهی، علم آن حضرت به همه اسماء و صفات الهی بوده است؛ از این رو پس از اعتراض فرشتگان درباره چرایی انتخاب آن حضرت(ع)، خداوند به علم اواشاره کرده و از فرشتگان خواسته اگر دارای علمی که حضرت آدم است، هستند آن را نشان دهند تا افتخار خلافت الهی به آنان بخشیده شود ؛ آیات و روایات بسیاری از جهالت و نادانی بدگویی کرده و رفتارهای مبتنی بر آن را بیارزش و باطل دانسته است. ارزش هر کاری به میزان بهرهمندی و فاعل آن از علم سنجیده میشود و در بخش حسن فاعلی تنها به انتخاب کورکورانه خوب و خیر توجه نمیشود، بلکه حسن فعل زمانی ارزش کامل و تمام مییابد که با حسن فاعلی مبتنی بر دانش همراه باشد، از این رو بر معرفت و دانش تاکید ویژه شده است.
امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه اظهارداشت : خداوند در آیات قرآن بیان میکند که کارهای خوب و خیر مبتنی بر گمان و ظن و احتمال، ارزشی ندارد. در اصول دین، انسان باید باور خویش را بر پایه علم و دانش به دست آورد. اگر تعبدبیچون و چرا در فروعات دینی ارزشی است، در اصول دین، ضد ارزشی یا کم ارزش و بیارزش انگاشته میشود. مومنان از اینکه اعمال را بر پایه جهالت انجام دهند نهی میشوند و فرمان داده شده که در هر کاری بویژه در حوزه باورها و عقاید، از ابزارهای کسب دانش بهره گرفته و از گوش و چشم و قلب برای کسب علم استفاده شود. پیامبر(ص) نیز بر پایه همین اصول قرآنی میفرماید: «طلب العلم فریضهًْ علی کل مسلم، الا ان الله یحب بغاهًْ العلم /// طلب دانش بر هر مسلمانى واجب است. خداوند جویندگان دانش را دوست دارد.»
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی سپس به سفر رئیس جمهور به استان خوزستان اشاره کرد و گفت : رئیس جمهور دکتر پزشکیان سفر دو روزه ایی به استان خوزستان داشت ؛ وزیری هم از هیئت دولت به نمایندگی از رئیس جمهور به شهرستان شوش آمدند ؛ جلسه ی شورای اداری برگزار شد و مطالب متعددی از طرف مسئولین گفته شد وزیر قول داد این مطالب را به رئیس جمهور برساند ؛ اما حقیقتا مصداق بعضی از مطالبه گری ها و گرفتاری های مردم ما همین جوانانی هستند که در نماز جمعه حضور دارند که مشکل عمده ی آنها بیکاری است ؛ بیکاری درد اکثر جوانان خوزستان و شهرستان شوش است ؛ ما هم دوست داریم برای زن و فرزندان خود خرج کنیم اما نمی توانیم ؛ این مشکلات را جوانان شوش با ادب و احترام گفتند و نماز جمعه باید به چنین جوانانی احترام بگذارد .
حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در پایان خطبه ی دوم به پیروزی حماس اشاره کرد و گفت : به تعبیر حضرت آقا کسی که تصمیمش از اول از بین بردن حماس بود در نهایت تصمیمش این شد که با همین حماس سر میز مذاکره بنشیند، شرایط او را بپذیرد تا به آتشبس برسد؛ این نشان از شکست اسرائیل و پیروزی حماس است. البته غزهایها صبر و استقامت فراوانی هم انجام دادند، خوشحالی امروز ما خوشحالی کوچکی است و به زودی دنیا خوشحالی بزرگ را خواهد دید و آزادی قدس و محو اسرائیل را جشن خواهد گرفت.خدایا بار پروردگارا قلب نازنین آقا امام زمان (عج)از همه ی ما راضی و خشنود بگردان ـ خدایا بارپروردگارا تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) را عنایت بفرما ـ نائب برحقش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ایی « مدظله العالی»تا ظهورش حفظ بگردان ـ حوائج جمع حاضر برآورده بخیر بگردان ـ خدایا بار پروردگارا مشکل اشتغال و ازدواج را از جوانان ما برطرف بفرما .
از دیگر برنامه های این هفته می توان به « قرائت زیات آل یاسین توسط حاج عبدلرحیم انصاری » اشاره کرد و یاد و خاطره ای شهدایی که از تاریخ 06 بهمن ماه الی 12 بهمن ماه در هشت سال جنگ دفاع مقدس شربت شهادت نوشیدند به « شهید جبار کنانی کنیه ـ شهید قلسم شهامت نژاد ـ شهید نوراله مختاری ـ شهید کریم مالکی ـ شهید جان محمد محمد وند هلیلی ـ شهیده سید محمود حسینی ـ شهیدحسین شوهانی و شهید اسماعیل ظهیری » اشاره کرد ـ یادشان گرامی باد .