02012025شنبه
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۰۳۱۱۱۲5451

امام جمعه شهرستان شوش گفت : به مردم دعوتنامه داده بودیم؟ خیر ؛ مردم به عشق شهید آمدند

ارسال فایل صوتی خطبه ها ـ دانیال فلاحی زاده

تایپ خبر ـ عباس کرم الهی

عکس ـ دانیال فلاحی زاده  

نمازجمعه ی جمعه ی این هفته 12 بهمن ماه1403 « همزمان با بازگشت حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به ایران در سال 1357 و آغاز دهه ی مبارک فجر انقلاب اسلامی  » به مجریگری « محمد حسن پور نعمت  » ـ تلاوت قرآن « سید علی موسویان   »  مؤذنی « دکتر عبدالعزیز حجازی » و قرائت دعای آل یاسین توسط « حاج عبدارحیم انصاری» نماز سیاسی نماز سیاسی  جمعه به امامت حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی  در مسجد شهید دانش حرم مطهر حضرت دانیال نبی(ع) برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ با حضور «آیت الله سید محمد امام زعیم حوزه های علیمیه ی شهرستان های شوش و کرخه ـ دکتر امید صبری پور فرماندار شهرستان شوش ـ  سرهنگ پاسدار مهدی طرفی فرمانده سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) ـ حجت الاسلام شیخ عارف آل کثیر رئیس اداره ی تبلیغات اسلامی شهرستان شوش دانیال(ع) ـ حجت الاسلام شیخ محمد دانیالی فر نماینده ولی فقیه در سپاه ناحیه ی اندیمشک ـ  مهندس فیروز حاجی کلی رئیس محیط زیست شهرستان شوش ـ,مهندس سعید مهرپرور سرپرست شهرداری شوش ـ علی الهایی رئیس بنیاد شهید و امور ایثار گران شهرستان شوش دانیال(ع) ـ عامر الهایی سرپرست اداره آموزش و پرورش شهرستان شوش  ـ حسین داودی رئیس نهضت سواد آموزی ـ غلامحسین نظری رئیس کمیته ی امداد حضرت امام خمینی(ره) شوش ـ  عیسی ناصر رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای  ـ محمدحسن پور نعمت رئیس اداره ی اوقاف و امور خیریه ـ جمعی از عشایرغیور ـ  جمعی از هنرمندان ـ اصحاب رسانه و مطبوعات ـ   رزمندگان هشت سال دفاع مقدس ـ اعضای قرارگاه پدافند رسانه ای سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) و بانوان» نماز جمعه ی شهرستان شوش به امامت حجت الاسلام شیخ مرتضی مرعشی  در مصلای نمازجمعه برگزار شد .

امام جمعه ی شهرستان شوش در ابتدا به دعا و نیایش پرداخت و گفت :«بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ . الحمد للَّه ربّ العالمین . لا حول ولا قوه الا بالله العلی العظیم . حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‌ وَ نِعْمَ النَّصیرُ . العبد المؤید و رسول المسدد المصطفی الامجدالمحمود الاحمد القاسم مصطفی محمد(ص) السلام علی ابن ابیطالب و آله الطیّبین الطاهرین المعصومین الهداة المهدییّن و لعنت الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم الدین . أستغفر الله الذی لا اله الّا هوالحی القیوم و أتوب الیه توبة عبدٍ خاضعٍ مسکینٍ مستکین ، لا یستطیع لنفسه صرفاً و لا عدلاً و لا نفعاً و لا ضراً و لا حیوةً ولا موتاً و لا نشورا و صلّی الله علی محمدٍ و عترته الطّیبین الطاهرین الآخیار الأبرار و سلّم تسلیما . اللهّم صلّ علی محمدٍ و آل محمد و عجّل فرجهم و أهلک عدّوهم من الجنّ و الأنس من الأولیّن و الآخرین  . ابتدا خود و بعد شما برادران و خواهران ایمانی و نمازگزار را دعوت به تقوای الهی می کنم که همان راه خداست  .راه انبیاست . راه پیغمبران است که از مسیر انجام واجبات ؛ ترک محرمات ؛ خدمت به خلق و گره گشایی از مردم می گذرد . روز جمعه است ؛ متعلق به آقا امام زمان(عج) است .نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند : « نزدیکترین افراد به من در بهشت کسانی هستند که در دنیا بسیار بر محمد (ص) و آل محمد(ص) صلوات می فرستند . »


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به ایام الله دهه ی مبارک فجر اشاره کرد و گفت : دهه ی مبارک فجر و گرامی داشت این روز مبارک ؛ این هفته استثناعا از حدیث مفصل چند هفته ی گذشته که سلسله وار مطالبی را عرض می کردیم ؛ فاصله می گیریم و پیرامون آشنایی هر چه بیشتر با رهبر کبیر و بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره)  خطبه ی اول را اختصاص می دهم و بسیار زیبا و به جاهست که این هفته را و حتی هفته ی آینده را به مکتب این امام کاریزما و سبک زندگی اش و با رفتار امام بیشتر بپردازم .ئر آستانه ی چهل شش سالگی و ورود به چهل هفتمین سال پیروزی انقلاب اسلامی هستیم ؛ این جشن پیروزی را به همه ی نمازگذاران تبریک عرض می کنم .


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : مکتب چیست؟ مکتب امام خمینی چگونه مکتبی است؟ چگونه می‌توان پیرو این مکتب بود؟ مکتب دارای تعاریف متعدد و نزدیک به هم است مقام معظم رهبری علاوه بر مکتب امام بعضاً از منظومه ی فکری استفاده می‌کنند و بعضا اصول امام را متذکر می‌شوند که البته اصول فکری و اصول رفتاری و مواضع امام می‌تواند با هم متفاوت باشد. استاد شهید مرتضی مطهری در تعریف مکتب می‌نویسد: « مکتب یک تئوری کلی و یک طرح جامع و هماهنگ و منسجم است که هدف اصلی آن کمال انسان و تامین سعادت همگانی است و در آن خطوط اصلی، باید‌ها و نبایدها، خوبی‌ها، بدی‌ها، هدف‌ها و وسیله‌ها، نیاز‌ها و درد‌ها و درمان‌ها، مسئولیت‌ها و تکالیف‌ها مشخص شده است و منبع الهام تکلیف و مسئولیت‌ها برای همه افراد است.» شاید بتوان مکتب را دستگاه معرفت شناسی و هستی‌شناسی یک طرز تفکر دانست که به آن جهان‌بینی نیز می‌گویند. شهید مطهری در ادامه می‌نویسد: « برداشت و طرز تفکری که یک مکتب درباره ی جهان و هستی عرضه می‌کند، زیرساز و تکیه‌گاه فکری آن مکتب به شمار می‌رود. این زیرساز و تکیه‌گاه اصطلاحا جهان‌بینی نامیده می‌شود. هدف‌هایی که یک مکتب عرضه می‌دارد و به تعقیب آن‌ها دعوت می‌کند و راه روشنی که تعیین می‌کند و باید‌ها و نباید‌هایی که انشا می‌کند و مسئولیت‌هایی که به وجود می‌آورد همه به منزله نتایج لازم و ضروری جهان‌بینی است که عرضه داشته است.» آنچه مقام معظم رهبری به عنوان مکتب تعریف می‌کنند همسو با تعاریفی است که شهید مطهری ارائه می‌کند: در باب مکتب امام این نکته را ملت عزیز ایران کاملاً می‌داند که ارادت و محبت مردم به امام بزرگوار، صرفاً از نوع یک علقه قلبی و احساسی و عاطفی نیست. اگرچه از لحاظ احساسات و عواطف محبت امام در دل‌ها موج می‌زند، اما این همه مسأله نیست، بلکه ارادت مردم به امام بزرگوار به معنی پذیرش مکتب امام، به عنوان راه روشن و خط روشن حرکت عمومی و همگانی ملت ایران است یک راهنمای نظری و عملی است که کشور و ملت را به عزت، پیشرفت و عدالت می‌رساند. البته آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین ابعاد مکتب امام اصرار دارند که شخصیت امام را نمی‌توان از اصول ایشان جدا نمود که اگر چنین شود ممکن است به تحریف منجر شود: شخصیت امام فقط خصوصیات متمایز نبود که در او وجود داشت و شخصیت ایشان را تشکیل می‌داد. شکی نیست که امام بزرگوار ما از ابعاد مختلف، یک شخصیت برجسته و ممتاز، یک عالم بزرگ، یک فقیه صاحب مکتب، یک فیلسوف برجسته، یک سیاستمدار، یک مصلح بزرگ اجتماعی و از لحاظ روحیات، صاحب خصلت‌ها و خصوصیات ممتاز و کم نظیر بود. همه این‌ها شخصیت امام را در چشم مردم دوران خود و دوران‌های بعد برجسته می‌کند. لیکن شخصیت امام بزرگوار ما در این خصوصیات منحصر نیست. بعد دیگر شخصیت او عبارت است از اصول و خطوط روشنی که او در این کشور در این منطقه و در مقابل چشم همه مردم جهان آن‌ها را بنیاد کرد بر اساس آن یک نظم سیاسی و اجتماعی به وجود آورد و امید‌های بزرگی را در دل مستضعفان عالم و امت اسلامی ایجاد کرد.


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه یاد آور شد : حضرت روح الله این رهبر بزرگ از ابعاد مختلفی باید شخصیت امام را تحلیل کرد ؛ از جهت معنویت ؛ از جهت عقلانیت ؛ از جهت عدالت و سیاست ؛ موضوع های متفاوتی می توان پرداخت ؛ از شخصیت امام توضیح داد ؛ همین موضوع ها در سیره ی عملی امام کاملا مشهود است ؛ با این رفتارها مشهور است ؛ امام امتی که رهبر انقلاب اسلامی است ؛ فقط یک رهبر نبود بلکه یک عارف ، عالم و یک مجتهدِ مسلم بود ؛ یک انسان تهذیب شده بود و با همه ی این خصلت های عالمانه توانست انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند . محققان معتقدند که کمتر فردی می تواند بدون داشتن حداقلی از ویژگیهای عمومی شخصیت کاریزمایی، حتی در آماده ترین محیط نیز به رهبر کاریزمایی تبدیل شود. ادعای نوشتار حاضر این است که در مورد امام خمینی(ره) ، این ویژگیهای فردی، به حداکثر ممکن وجود داشته است. به عبارت دیگر، جانشین سازی ایشان با اسطوره های فرهنگی شیعی، برخلاف بسیاری دیگر از موارد جانشین سازی رهبران کاریزمایی دنیا ، جانشین سازی واقعی (البته در مقیاسی کوچکتر) است، چون امام بسیاری از صفات مورد جانشین سازی را واقعاً دارا بود.  


حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در ادامه اظهار داشت : محققان معتقدند که کمتر فردی می تواند بدون داشتن حداقلی از ویژگیهای عمومی شخصیت کاریزمایی، حتی در آماده ترین محیط نیز به رهبر کاریزمایی تبدیل شود. ادعای نوشتار حاضر این است که در مورد امام خمینی(ره) ، این ویژگیهای فردی، به حداکثر ممکن وجود داشته است. به عبارت دیگر، جانشین سازی ایشان با اسطوره های فرهنگی شیعی، برخلاف بسیاری دیگر از موارد جانشین سازی رهبران کاریزمایی دنیا ، جانشین سازی واقعی (البته در مقیاسی کوچکتر) است، چون امام بسیاری از صفات مورد جانشین سازی را واقعاً دارا بود. احتمالاً، مناسبترین اظهارنظری که این واقعیت را بیان کرده است، جملات مربوط به یکی از رهبران انقلاب اسلامی است: «تمام شخصیتهای دنیا، وقتی انسان، از دور، اسم و آوازه شان را می شنود، در ذهن، عظمت بسیاری را تصویر می کند. ولی وقتی انسان آرام آرام نزدیک می شود و بیشتر با آنان معاشرت می کند، تصور قبلی که در ذهن داشته محو می شود. سرانجام هم آن چیزی که واقعیت دارد در ذهن نقش می بندد. این مطلب درباره ی امام، درست حالت عکس داشت. « هرچه انسان به ایشان نزدیکتر می شد، آن بزرگوار با شخصیت تر و با عظمت تر جلوه  می کردند.»  قصد ما نیز آن است که در این فصل، ویژگیهای شخصیتی امام را از نگاهی نزدیکتر (و نه از خلال تصویرسازیهای عمومی ای که در جریان تحولات سیاسی انجام شد) بررسی کنیم. امام خمینی(ره) در سال 1320 ه ق (حدود 1281 ه ش) در خمین، در خانواده ای روحانی به دنیا آمد. پدرش، آقا مصطفی، وی را به دایه ای سپرد و به او سفارش کرد که تا وقتی به روح اللّه  شیر می دهد، حق ندارد از هیچ غذای دیگری، جز آنچه برایش تعیین و ارسال می شود، استفاده کند. دلیل پدر امام برای این سفارش، تضمین شرعی بودن و حلالیت مواد غذایی (شیر) مورد استفاده ی فرزند و دورنگهداشتن وی از محرمات، از همان سنین کودکی بود. شوهر دایۀ امام، از تفنگداران آقا مصطفی بود که به مهارت در سوارکاری و تیراندازی مشهور بود و همراه با رشد کودک، وظیفۀ آموختن این دو مهارت (که به ورزشهای مورد تأکید پیامبر معروف هستند) نیز برعهدۀ او قرار گرفت. هنگامی که هنوز پنج ماه از عمر امام نگذشته بود، پدر وی در حین مسافرت از خمین به اراک کشته شد. از آن پس، تحت سرپرستی عمه و مادرش قرار گرفت. در سن پانزده سالگی، عمه که نقش پدر را برای وی ایفا می کرد، فوت کرد و مدت کوتاهی پس از آن نیز، مادرش از دنیا رفت.  در نتیجه سرپرستی وی، به طور کامل برعهده ی برادرش، مرتضی پسندیده قرار گرفت. تصویری که نزدیکان امام از دوران کودکی وی ارائه کرده اند، او را شخصیتی برونگرا، پرتحرک و ناآرام نشان می دهد. احتمالاً بهترین شاخص چنین روحیه ای، توصیف حاج احمدآقا از دوران کودکی پدر است: «در [ورزش] پرش طول و ارتفاع خود در کودکی تمرین داشتند و دو دست و یک پای ایشان در اثر همین ورزشها شکسته بود. بیش از ده جای سر ایشان و چند جای پیشانی ایشان نیز شکستگی داشت.» این شخصیت، در طول سالهای بعد زندگانی، تحولات متنوعی پیدا کرد که شناخت آن، بدون درنظرگرفتن افکار، سلوک و رفتار امام در جنبه های مختلف زندگی امکان پذیر نیست.


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش افزود : نکته ی دیگر بین جنبه های فردی و اجتماعی ویژگیهای شخصیتی و رفتاری افراد هماهنگی وجود دارد. مطابق این دیدگاه، انسانی می تواند رهبری مردم را به عهده گیرد که قبلاً خود را رهبری کرده باشد، و انسانی می تواند بر توده های مردم تأثیر واقعی و معنوی بگذارد که قبلاً بر نفس خود تأثیر گذاشته باشد. از این نظر، انسانی که خود را نساخته باشد (جهاد اکبر نکرده باشد)، نمی تواند الهام بخش دیگران واقع شود و نقش رهبر و انسان بزرگ را بازی کند. به تعبیر نظریه پردازان اسلامی، پیش از آنکه در مقام اثبات، رهبر وامام باشد، باید در مقام ثبوت نیز به این مرحله رسیده باشد. امام خمینی(ره) ، خود مصداق کامل این نظریه ی انسان شناسی سیاسی ـ مذهبی است. نظرانی که شاهد زندگی شخصی و خانوادگی امام بوده اند، مردی را توصیف کرده اند که با تصویری که در نقش سیاسی و اجتماعی از ایشان ایجاد شده و اغلب محصول موضع گیریها و سخنرانیهای سیاسی اوست، بظاهر و از برخی جهات، تفاوت دارد. بنابراین، برای افراد ناآشنا با الگوهای اخلاقی اسلامی، که امام را بیشتر از طریق رسانه ها و در نقش سیاسی وی شناخته اند، احتمالاً موجب شگفتی خواهد شد. حتی افرادی نیز که با امام نزدیک بوده اند، از این شگفتی برکنار نبوده اند. یکی از نزدیکان امام، در وصف این شگفتی می گوید: حتی یک بار من به برادرم گفتم من در امام دو چهره می بینم. یکی در داخل منزل که خیلی گرم و صمیمی و یگانه است، و دیگری در بیرون که خیلی جدی است. به طوری که وقتی در بیرون خدمتشان می رسیم و از ایشان سؤالی می کنیم و آقا پاسخ می گویند، می گوییم آقا، پس آنجا چرا رفتار شما آن طور است و اینجا این طور، ایشان می فرمایند که «آنجا آن طوری است...» و دیگر جرأت نداریم دوباره تکرار کنیم و نمی توانیم خیلی در چشمان امام نگاه کنیم. آن نگاه ثابت و نافذ، و آن شعاعی که در چشمانشان است، باعث می شود که بی اختیار سرمان را پایین بیندازیم. اما در داخل منزل که ما این افتخار را داریم که با ایشان سر یک سفره بنشینیم و غذا بخوریم... خیلی شیرین و گرمند و سئوال و جوابشان توأم با لبخند است.


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه خاطر نشان نمود : با توجه به رواج عمومی تصویر سیاسی ـ اجتماعی یاد شده، جالب توجه ترین ویژگی زندگی شخصی امام، صمیمیت و رفتار با اطرافیان از موضعی برابر (در مقابل رابطه ی  خشک و اقتداری) است. ایشان نظر حقارت آمیز در بندگان خدا و ناچیزشمردن اعمال مردم را از مظاهر عجب و باعث هلاکت انسان می دانست  و خود نیز در عمل، دربرخورد با انسانها (حتی کودکان)، حداکثر تلاش را برای رعایت کرامت انسانی آنها به عمل می آورد. این باور انسان شناسانه، در ویژگیهای رفتاری امام بازتاب می یافت. امام هیچ گاه از کسی تقاضای شخصی نمی کرد و از محول کردن انجام امور خود به دیگران خودداری می کرد. برای مثال، معمولاً از اطرافیان خود (حتی فرزندان) نمی خواست که برایشان آب بیاورند و در صورت نیاز، خود برای آوردن لیوان آب برمی خاست؛  و هنگامی که لباسش نیاز به دوختن داشت، از همسرش نمی خواست که آن را بدوزد، بلکه می گفت «آیا کسی هست که این را بدوزد» یا «می شود این را بدهید بدوزند».تجلی دیگر این باور انسان شناسانه در ادب امام و رعایت احترام برای دیگران بود: در تمام مدت تدریس، در برابر شاگردان دو زانو و مؤدب می نشست؛ افرادی که در کوچه و خیابان با او برخورد می کردند وی را فردی می یافتند که «ضمن آنکه متانت و وقار خاصی دارد، متواضع هم جلوه می کند»؛  در سلام گفتن به دیگران پیشقدم بود  و کمتر کسی توانست برای سلام گفتن، بر او پیشی بگیرد، هر گاه در مجلسی وارد می شد، به همگان سلام می کرد؛  قبل از نشستن همسر بر سفره، دست به غذا نمی برد. رعایت حقوق دیگران، صفت بعدی است. این رعایت، در همۀ برخوردهای امام، از بچه داری گرفته تا پرداخت دیه به فرزند را شامل می شد: به آشپز منزل خود تأکید می کرد که مبادا به دلیل انتساب به ایشان، مردمی که در صف نانوایی ایستاده اند، نوبت خود را هر چند داوطلبانه به او واگذار کنند؛ حداکثر وسواس را به خرج می داد تا از همۀ ساکنان خانه هایی که در جماران، به دلیل سکونت ایشان تخلیه شده بود، رضایت بگیرد؛  به دلیل اصابت ناخواستۀ چوب به پای فرزند، به او دیه پرداخت؛  ساعات بچه داری شبانه را با همسر خود تقسیم می کرد و هر یک به نوبت، مسئولیت نگهداری و مراقبت از فرزندان را به عهده می گرفتند؛ هنگام برخاستن برای نماز شب، از چراغ قوه استفاده می کردند تا مبادا با روشن کردن چراغ اتاق، موجب مزاحمت برای دیگران شوند؛ از این فراتر، حتی حقوق حیوانات و حشرات را رعایت، و از کشتن موجودی همچون مگس نیز خودداری می کرد.


حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در ادامه گفت : شاید لطیف ترین ویژگی در زندگی شخصی و خانوادگی امام، توجه به احوال دیگران و ابراز محبت به آنها باشد. این ابراز محبت، کم و بیش، اغلب طرفهای مورد تعامل ایشان را دربرمی گرفت. گرچه سطوحی از این ویژگی وی با سایر افراد معمولی، مشترک است (مانند محبت به فرزند یا همسر)، سطوح دیگر آن را کمتر می توان در دیگران مشاهده کرد: خلاف عرف مرسوم حوزه ها، به عیادت طلبه های بیمار می رفت و بر بالین بعضی از آنها (که کسی را برای مراقبت نداشتند) دکتر می برد؛ کارگری را که به هنگام ظهر باری را به خانه ی امام آورده بود، برای ناهار نگه می داشت و با برداشتن از غذای خود و فرزندان، برای وی غذا فراهم می کرد؛ به فرزندان و نوه هایی که دیر به دیدنش می رفتند، گله می کرد و از آنها می خواست تا به محض رسیدن به منازل خود، به او تلفن بزنند؛ نیمه شب بر روی میهمان خود پتو می انداخت؛  و از همراهی با کودکان لذت می برد. ساده زیستی و قناعت، ویژگی فردی دیگر امام است که نقش مهمی در ایجاد جاذبه میان طلبه ها و مریدانش داشت. ناظرانی که به این بعد از زندگی امام اشاره داشته اند نمونه هایی را ذکر کرده اند که تحمل بعضی از آنها (با توجه به داشتن امکان مالی برای رفتار به گونه ای دیگر)، از عهدۀ افراد عادی خارج است: برای مثال، درحالی زمستان را به پایان می برد که دیوار یکی از اتاقهای خانه اش خراب شده و خانواده اش همچنان در آن خانه زندگی می کردند؛ در زمان جنگ، گاه در خانه اش پودر رختشویی پیدا نمی شد، به این دلیل که پودر کوپنی خریداری شده تمام شده و هنوز کوپن بعدی را اعلام نکرده بودند؛ زمانی که برای ورود به ایران، ستاد استقبال از ایشان، برنامه ی چراغانی کردن و فرش کردن فرودگاه را تنظیم می کرد، به محض اطلاع از برنامه، اعتراض می کرد که «به آقایان بگویید مگر می خواهند کوروش را وارد ایران کنند. ابداً این کار لازم نیست. یک طلبه از ایران خارج شده و همان طلبه به ایران بازمی گردد»؛ به رغم گرمای طاقت فرسای نجف، اجازۀ خرید کولر و پنکه را حتی برای نماز نمی داد؛  و به اطرافیانش هشدار می داد که چرا در مصرف کاغذ اسراف می کنی.  همۀ این صرفه جوییها درحالی انجام می شد که امام، در مقایسه با مراجع دیگر، بیشترین شهریه را به طلاب پرداخت می کردند و برای نخستین بار در تاریخ حیات حوزه ی نجف، حقوق طلبه ها را که از ماهی صدتومان تجاوز نمی کرد، به حدود دوهزارتومان درماه رساندند.


خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به صبر امام خمینی(ره) اشاره کرد و اظهار داشت : از جمله صفاتی که مطابق اظهار شگفتیهای مختلف ارادتمندان ایشان، در ایجاد تصویر استثنایی از وی نقش مهمی ایفا کرده، صبر و خویشتن داری امام است. فرزند ایشان در این مورد گفته بود: «در مجموع، امام از مسائلی که خیلی تلخ بود اوقاتشان زیاد تلخ نمی شد و از مسائلی هم که شیرین بود خیلی خوشحال نمی شدند.»  خود ایشان در پاسخ به پرسش یکی از اطرافیانشان در مورد احتمال نگرانی از بحرانهای سیاسی کشور، فرموده بودند که «من هیچ گاه مضطرب نمی شوم.»  اهمیت این خصلت امام، زمانی بهتر درک می شود که آن را در پرتو برخورد ایشان با مسائل سیاسی و نظامی ببینیم؛ برای مثال، هنگامی که به ایشان خبر می دهند که خرمشهر در آستانۀ سقوط است، وی با همه ی اهمیتی که برای این قضیه قائل است، پاسخ می دهد که: این که ناراحتی ندارد. جنگ است دیگر، یک وقت آنها می برند و یک وقت ما می بریم؛  و زمانی که به ایشان خبر می دهند که نیروهای شاه به فیضیه حمله کرده و آنجا را غارت کرده اند، می گوید: «چیزی نشده، مطمئن باشید که شاه با این کار گور خودش را کنده است.»  اینگونه تأثیرناپذیری در برابر عوامل محیطی (اعم از خوشایند یا ناخوشایند) از جمله مهمترین عواملی بود که باعث می شد تا شاگردانش به وجود «نفس مطمئنه» و توانایی تحمل فوق بشری در او ایمان بیاورند.  از نظر آنها، اوج چنین حالتی را در برخورد ایشان با مصیبت از دست دادن فرزند می شد دید. هنگامی که خبر فوت فرزند را به ایشان دادند، ... سه مرتبه، در یک حالتی که عرفانی و استثنایی بود، دستشان را بر روی زمین گذاشتند، به دستشان خیره شدند و سه مرتبه «اناللّه  و اناالیه راجعون» را خواندند... امام هیچ چیز فوق العاده ای در جریانات بعد از شهادت حاج آقا مصطفی قائل نشدند. مثلاً بنای امام بر این بود که اگر در تشیع جنازه ای شرکت می کردند، در جایی که جنازه را برای حرکت دادن قرار می دادند، پنج دقیقه می نشستند و دیگر آنکه جنازه را به مسافت بیست تا پنجاه متر احترام می گذاشتند و تشیع می کردند. بعد هم از جمعیت فاصله می گرفتند و به خانه برمی گشتند. برای فرزندشان هم همین کار را کردند... [شب همان روز، طبق معمول به حرم رفتند و پس از اتمام زیارت،] از حرم که بیرون آمدند، بر سر مزار فرزندشان رفتند. مزار در مقبره ی مرحوم آیت اللّه  کمپانی معروف... است. امام خیلی راحت بر سر مزار آمدند و نشستند، درست مثل زمانی که بر سر مزار کسی دیگری می رفتند و می نشستند. گفتند: قبر مصطفی کدام است؟ نشان دادند و ایشان فاتحه خواندند. بعد هم به حاضران گفتند که برای مرحوم کمپانی نیز فاتحه بخوانند و خود نیز این کار را انجام دادند... در حالی که تمام جمعیتی که آنجا حضور داشت، بی تابی و گریه می کردند. اما امام با حرکات آرام و راحت خود به همه ی آنها در واقع فرمان سکون و آرامش می دادند. از آنجا برگشته و عوض اینکه به منزل خودشان بروند، به منزل عروسشان رفتند... عروسشان جلو آمد و گفت: ببخشید، مصطفی نیست تا از شما استقبال کند. سپس اشک ریخت. امام تحمل کردند و رفتند و نشستند و به عروسشان و همسرشان (مادر شهید) با قاطعیت و سرسختی گفتند: «صبر کنید. به خاطر خدا صبر کنید.»  این در حالی است که بنابر شهادت افراد مختلفی، در زمان درگیریهای انقلاب و جنگ، زمانی که از شهدا نزد امام سخن گفته می شد، اشک در چشمان ایشان حلقه می زد. بسیاری از مریدان امام معتقد بودند که این رفتار، نقطه عطفی در آشکار شدن جنبه های استثنایی شخصیت ایشان بود


حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی سپس به مدیریت زمان امام پرداخت و گفت : صفتی که شاید بیش از صفات دیگر امام زبانزد خاص و عام بود، نظم ایشان است. نمونه هایی که از نظم رفتاری امام نقل شده، به تنهایی برای ایجاد تصویر استثنایی از او کافی است. از جمله ی  آنها، برنامه ی تقریباً ثابت زندگی شبانه روزی امام است. معروف است که ایشان ثانیه ها را نیز رعایت می کردند و اطرافیانش، ساعتهای خود را با رفتارهای روزانه ی  وی تنظیم می کردند.  یکی از افرادی که مدتی همراه امام بوده است، درمورد نظم زندگی ایشان می گوید: ساعات شب و روز امام چنان تقسیم بندی شده بود که ما می توانستیم بدون اینکه امام را ببینیم، بگوییم مشغول چه کاری است... [ایشان] ساعت سه بعد از نیمه شب از خواب برمی خاستند تا به برنامه های عبادی خود بپردازند و نیز برخی از اخبار جهان را که از روزنامه های خارجی ترجمه شده بود، بخوانند. صبحانه را ساعت هفت صبح می خوردند و بعد از صبحانه تا ساعت نه به کارهای مربوط به مسائل داخلی ایران رسیدگی می کردند. از ساعت نه تا ده صبح کارهای شخصی خودشان را انجام می دادند. از ده تا دوازده ظهر نیز مصاحبه و دیدارهای خصوصی داشتند. از دوازده تا دو بعدازظهر برنامۀ نماز و نهار بود و بعد از آن یک ساعت استراحت می کردند. از ساعت سه تا پنج بعدازظهر به کارهای مربوط به انقلاب ایران، از قبیل اخبار و نامه های رسیده می پرداختند. از ساعت پنج بعدازظهر، نماز مغرب و عشا و رسیدگی مجدد به مسائل داخلی ایران ادامه پیدا می کرد تا ساعت نه شب که موقع شام ایشان بود. بعد از شام تا ساعت یازده به رادیوهای مختلف و اخباری که قبلاً ضبط شده بود گوش می دادند و ساعت یازده می خوابیدند.  این برنامه، هر روز و بدون توجه به هر رویدادی، حتی الامکان تکرار می شد. شاخص ترین نمونۀ آن، ارائه کارهای روزانه ی معمولی، در روز وفات فرزند بود که پیش از این ذکر شد: با توجه به تئوریهای رهبری کاریزمایی، اغلب ویژگیهای شخصیتی امام، تأثیرات مثبتی از نظر ایجاد و تقویت تصویر کاریزمایی در ذهن پیروان داشته اند. برای مثال، شجاعت و ریسک پذیری شخصی رهبر، موجب تقویت اعتماد نسبت به او در میان پیروان می شود، چون آنها درمی یابند که رهبر برای منافع شخصی خود، آنها را به قربانگاه نمی فرستد و هدف نیز آن قدر ارزشمند است و او هم خود، آنچنان به هدف وفادار است که از زندگی یا منافع خود مایه می گذارد؛ عزت نفس و اعتماد به نفس رهبر، در پیرو، تصویر قدرتمندی از رهبر و پایداری او برسر هدف ایجاد می کند؛ صداقت و اصولگرایی همراه با ساده زیستی و رعایت حقوق دیگران، پیرو را قانع می کند که رهبر فقط حرف نمی زند و خود، به شعارها و اهدافش عامل است و از آن مهمتر، این اعتقاد و عمل، تا حدی است که امکان مصالحه و معامله بر سر منافع و عقاید پیروان وجود ندارد؛ محبت ورزی، رعایت احترام و مردم داری همراه با فروتنی، محبت و گرایش پیرو را نسبت به رهبر برمی انگیزاند و او ضمن احساس کشش نسبت به رهبر، خود را عضوی از یک خانوادۀ بزرگ (جنبش کاریزمایی) می بیند؛ و کرامات عرفانی امام، هاله ای از تقدس به دور شخصیت امام ایجاد می کند و در دیدۀ مردم، همچون اولیای الهی و مقدسین فوق بشری جلوه گر می شود و...


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه در مورد پیروزی انقلاب اسلامیاز دیدگاه بزرگان یاد آور شد : پیروزی انقلاب اسلای مدیون رهبری آگاه ؛ عالم ؛ دانا و حکیم بود ؛ اگر انقلاب اسلامی به پیروزی رسید ؛ رهبری عالم داشت که توانست پرچمداری کند و امتی را به حرکت در آورد لذا از این جهت یکی از صفات بازر حضرت امام خمینی (ره) و می توانیم بگوئیم رمز پیروزی حضرت امام این بود که از صمیم قلب و از دل و جان ، توحید و قدرت و یگانه گی خدا را باور داشت ؛ به خداوند عالم ایمان داشت ؛ ایمان داشت که همه کاره ی هستی خداست ؛ لذا با این ایمان واقعی توانست در مقابل همه ی ابرقدرتها بایستد .


امام جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به شکست آمریکائی ها در طبس اشاره کرد و گفت : پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران و قطع روابط سیاسی دوکشور، آمریکا در تلاش برای آزادی گروگان‌های خود، طرح عملیات نجات را برنامه‌ریزی کرد. موفقیت این طرح و تبلیغات گستردۀ آن، می‌توانست برگ برنده‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باشد. گروه ویژه ی حمله‌کننده به ایران «دلتا» نام داشت و نام عملیات «پنجه عقاب» بود. چهارم اردیبهشت ۱۳۵۹ شش‌فروند هواپیمای سی۱۳۰ از نقاط کور راداری وارد ایران شد و در صحرای طبس فرود آمد. با وجود پیش‌بینی وضع مساعد هوا، طوفان ناگهانی شن عملیات را با شکست مواجه کرد. این شکست بازتاب وسیعی در جهان یافت. کارتر شکست عملیات نجات را تلخ‌ترین شکست خود دانست. امام‌خمینی(ره)  با احمقانه‌خواندن تصمیم کارتر، او را از اداره کشوری چون آمریکا عاجز خواند. ایشان حمله به ایران را به مثابه حمله به جهان اسلام می‌دانست و هشدار داد در صورت تکرار چنین حوادث ابلهانه‌ای، مهار جوانان انقلابی امکان‌پذیر نخواهد بود. رفتار نادرست آمریکا در حق مردم ایران پیش از انقلاب اسلامی و توطئه‌های گوناگون آمریکا پس از پیروزی انقلاب سبب شد که گروهی از دانشجویان که خود را دانشجویان پیرو خط امام نامیدند در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارتخانه آمریکا را تصرف کنند (ببینید: تسخیر لانه جاسوسی امریکا). کنگره آمریکا خواهان شدت عمل در برابر ایران شد. دانیل کرین نماینده کنگره آمریکا، به جیمی کارتر رئیس‌جمهور آمریکا اصرار کرد برای نشان‌دادن قدرت آمریکا ناو هواپیمابر به خلیج فارس بفرستد. اعترافات گروگان‌های آمریکایی نشان داد که آمریکا برای مبارزه و کودتا علیه جمهوری اسلامی ایران در حال برنامه‌ریزی بوده‌استجیمی کارتر در ۱۶آبان 1358 تلاش کرد رمزی کلارک وزیر سابق دادگستری این کشور را که به مخالفت با محمدرضا پهلوی شهرت داشت و ویلیام میلر از اعضای برجسته کمیته ضد جاسوسی سنای آمریکا را برای مذاکره به ایران بفرستد؛ اما امام‌خمینی در واکنش به آن، هر گونه دیدار با نماینده آمریکا را تا زمان برگرداندن پهلوی و دست‌برداشتن آنان از توطئه و جاسوسی علیه انقلاب اسلامی، غیرممکن دانست. پس از سخنان امام‌خمینی، نمایندگان کارتر در ترکیه متوقف شدند و دولت آمریکا که گفتگو را ابزار اغفال ایران از اجرای عملیات نظامی می‌دانست، به سمت تهدید و تحریم ایران پیش رفت. کارتر در ۲۲آبان 1358 دستور توقیف همه دارایی‌های ایران در بانک‌های آمریکایی و شعبه‌های خارجی آن را صادر و خرید نفت از ایران را متوقف کرد و در ۱۰آذر 1358 شورای امنیت سازمان ملل زیر فشار آمریکا، قطعنامه ۴۵۷ را در محکومیت ایران صادر کرد. بسیاری از مفسران سیاسی آمریکایی نیز نیروی موسوم به واکنش سریع را که در ۱۱/دیماه 1358  به دستور کارتر در خلیج فارس شکل گرفت، واکنش واشینگتن در برابر واقعه تصرف سفارت آمریکا در تهران خواندند. آمریکا در ۱۹فروردین ماه 1359 با ایران قطع رابطه و اندکی بعد به همراه دولت انگلیس ایران را تحریم اقتصادی و تجاری کرد..

حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی مجددا با اشاره به شکست آمریکا در طبس گفت : شکست آمریکا در صحرای طبس موجب شد تا امام فرمودند :« شن ها مأمور خدا بودند . » نگفت من دستور دادم ؛ نگفت لشکر ما همیشه بیدار است ، فرمود : « آمریکا آمد در صحرای طبس هواپیماهای خود را فرود آورد ، می خواستند کودتا بکنند تا گروگانها را آزاد بکنند ؛ چی شد که اینها نابود شدند ؟ شن ها و بادها مأمور خدا بودند » در لحظه لحظه ی انقلاب ا؛ امام این نگاه توحیدی ـ این نگاه خدا باوری موج می زند و این جملات نورانی را حضرت آقا بارها و بارها فرمودند ؛ در پیام آزادی خرمشهر چه فرمودند ؟ فرمود : « خرمشهر را خدا آزاد کرد » در روز اول پیروزی انقلاب اسلامی و الان در روز 12 بهمن هستیم باید گفتمان امام را مطرح بکنیم  چه شد امام پیروز شد؟همه ی دنیا به ایران حمله کردند امام فرمود : « چنان سیلی به صدام خواهیم زد که از جایش بلند نشود . اگرچه ما اهل تعدی و تجاوز نیستیدلاکن اگر کسی تجاوز کند دهانش را خرد خواهیم کرد   » هر چقدر در زندگیِ حضرت امام توجه بیشتری شود این روح خدا باوری ، این روح خدا محوری می بینیم چون خود رأی نبود ، خودخواه نبود ؛ خدا باور بود ؛ حضرت امام در دیدار با فرماندهان ارتش و سپاه بود که فرماندهان شعار دادند « خمینی روح خدا ـ فرمانده کل قوا» بعد حضرت امام تذکر دادند و فرمودند : « فرمانده ی کل قوا خداست »   

امام جمعه ی شهرستان شوش به دوران عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر و دیدار فرماندهان نظامی با امام اشاره کرد و اظهار داشت : ورود به خرمشهر بسیار سخت است ؛ موانع زیاد است ؛ امکانات ما کم است ؛ این عارف و این مرد خدا ؛ این عالم وارسته ی خدایی نگاهی به فرماندهان کرد و فرمود : « تا توکلتان چقدر باشد ؛ اگر توکل و ایمانتان قوی باشد ، بسم الله کنید » صیاد شیرازی می گفت همین جمله حضرت امام چنان روحیه ایی به ما داد که برگشتیم و لشکر ها را آماده کردیم و خرمشهر آزاد شد لذا توکل و ایمان حضرت امام محور بود و این انقلاب را به پیروزی رساند ؛ آقا امیرالمؤمنین فرمود : « اَلتَّوَكُلُّ عَلَى اللّه نَجاةً مِنْ كُلِّ سوءٍ وَ حِرْزٌ مِنْ كُلِّ عَدُوٍّ /// توكل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ بودن از هر دشمنى است» بعد سئوال کردند معنی توکل چیست ؟ معنای توکل بر خدا ، همان سپردن کار به دست خداست تا آدمی را در تمام موارد کمک کند و نارسایی های او را برطرف سازد. انسان در طول زندگی خود با مشکلات و پیچیدگی ها، مواجه بوده و احساس می کند که به تنهایی قادر بر انجام دادن امور نیست؛ چنین انسانی، برای رفع حقارت و ضعف خود، باید با تشبّث (چنگ زدن) به عوامل طبیعی و اسباب مادی از نیروی غیبی و قدرت بی پایان خدا استمداد جوید که او را در راه هدف، موفق گرداند. خدایا بار پروردگارا ما را در راه ایمان به خدا و اسلام ثابت قدم عنایت بفرما .

 خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش خطبه ی دوم آغاز نمود و گفت : « ٱلحَمدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلعَلَمِينَ ، اَلْحَمْدُ لِلهِ بِجَمِیعِ مَحَامِدِهِ كلِّهَا عَلَی جَمِیعِ نِعَمِهِ كلِّهَا الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا مُضَادَّ لَهُ فِی مُلْكهِ وَ لا مُنَازِعَ لَهُ فِی أَمْرِهِ الْحَمْدُ لِلهِ الَّذِی لا شَرِیك لَهُ فِی خَلْقِهِ وَ لا شَبِیهَ [شِبْهَ] لَهُ فِی عَظَمَتِهِ وَ نحمده نَسْتَعِينُهُ وَ نَسْتَغْفِرُهُ وَ نَسْتَهْدِيهِ وَ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ شُرُورِ أَنْفُسِنَا وَ مِنْ سَيِّئَاتِ أَعْمَالِنَا مَنْ يَهْدِی اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَ مَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ انْتَجَبَهُ . الحمد لله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا محمد وآله الطاهرین المعصومین سیما بقیة الله في الأرضین واللعن علی أعدائهم إلی یوم الدین ، رُوحِی وَ اَرْواحُ الْعَالَمیِنَ لِتُرابِ مَقْدَمِه اَلْفدَاء .... اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِیِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن ، صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی ، هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِی كُلِّ سَاعَةٍ ، وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ ، دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ ؛طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”.... اوصيکم عبادالله و نفسي بتقوي الله » . مجددا خودم و شما عزیزان  را دعوت می کنم به تقوای الهی ـ آماده شدن برای جان دادن ـ آماده شدن برای سرازیری قبر و قیامت ـ آماده شدن برای لحظه ی سئوال نکیر و منکر ـ آماده شدن برای صحرای محشر وا مصیبتا ؛ تقوای الهی یعنی اهل حساب و کتاب بودن در عمرمان ـ در مال و در جوانیمان ـ یعنی از لحظه لحظه ی عمرمان برای راه خدا کمک کنیم ، خرج کنیم و شرکت کنیم ؛ فردای قیامت از ما سئوال می کنند ـ از مالمان از اولادمان و از جوانیِ ما و حتی از عمرمان سئوال می کنند ؛ خوشا به حال شما و شیعیان واقعی امیرالمؤمنینی که سربلند و رو سپیدید ؛ با جرأت و با قدرت بیان می کنید ؛ جوانی خود را در راه انقلاب اسلامی ـ در راه ارزش ها ـ عمرمان ـ میانسالی مان و کهن سالیمان را باز در راه کمک به خلق خدا گذرانیم و تا لحظه لحظه ی عمر مان ، با ایمان و توکل بر خدا قدم برداشتیم ؛ هیچ وقت به خودمان غّره نمی شدیم ؛ بلکه به خدای خودمان توکل داشتیم چیزی که حضرت امام بارها و بارها می فرمود ؛ بعداز پیروزی ها می فرمود : « مغرور نشوید ؛ کار ؛ کارِ خداست » خدا را شکر بکنید  ؛ لذا این پیام همیشگی نماز جمعه پیام وحدت آفرین و همدلی و ایمان به خداست ..

امام جمعه ی شهرستان شوش به اولین مناسبت پیش رو اشاره کرد و گفت : ماه شعبان از پرفضیلت ترین ماه ها است که پیامبر گرامی ما بر اهمیت توجه به آن تاکید بسیاری داشتند، به طوری که آن را ماه خود معرفی کردند. این ماه دارای مناسبت های بسیار مهمی به خصوص برای ما شیعیان است. در ادامه این مطلب به تاریخ اول ماه شعبان 1403 کی و چه روزی است اشاره می کنیم. همچنین به فضیلت این ماه و اعمال مشترک آن می پردازیم. ماه شعبان یکی از پرفضیلترین ماه های سال قمری است که در احادیث و روایات ارائه شده از طرف انبیاء و ائمه معصوم ما به درک اهمیت آن تاکید بسیاری شده است. این ماه پیامبر اکرم (ص) منسوب است. حضرت رسول این ماه را بسیاری گرامی می داشتند و آن را روزه می گرفتند و به ماه رمضان وصل می کردند. در خصوص اهمیت این ماه ایشان فرمودند: شعبان ماه من است و اگر کسی یک روز از آن را روزه بگیرد بهشت بر او واحب می شود. دیگر ائمه اطهار ما از جمله امام سجاد (ع) نیز اصحاب و یاران خود را به روزه داری در این ماه تشویق می کردند و روزه دارای این ماه را وعده بهشت دادند. لذا جشن های شعبانیه مثل رجب در مساجد ـ هیئت ها و در منازل و ادارات ان شاءالله برگزار خواهد شد

حجت الاسلام سید مرتضی مرعشی در ادامه به دومین مناسبت که ایام الله پیروزی انقلاب اسلامی است اشاره کرد و خاطر نشان نمود : آغاز دهه ی مبارک فجر و تزئین شهر به همین مناسبت که الحمدالله شروع شده است به همت شهرداری عزیز ؛ بخشی از خیابانهای اصلی و ادارات در حال آذین بندی است  ما در آستانه ی پیروزی چهل و شش سالگیِ انقلاب اسلامی در یوم الله 22 بهمن هستیم ؛ این تزئین ها آن پیام حضرت آقا است که فرمود : « دهه ی فجر عید ما ایرانیان است » عید امام ماست ؛ عید را آدم چطور تکریم می کند ؟ دوران افتخار و عزت است ؛ ان شاءالله جلسات تبعیینی در مساجد و مدارس و در شهرها و روستاهای همجوار برگزار خواهد شد . راهپیمایی بزرگ یوم الله 22 بهمن را داریم که ان شاءالله شب یوم الله 22 بهمن جشن باشکوهی با حضور همیشگی  برگزار مردم و مسئولین خواهد شد .

وی افزود : در این دهه ی فرخنده و با شکوه برنامه های متعددی برگزار خواهد شد و در شورای تبلیغات عمومی از محضر فرماندار بین صلاطین استفاده خواهد شد ؛ ایشان خواهد گفت که در سطح شهرستان چه برنامه هایی برگزار می شود ؛ یکی از این برنامه های مهم همایش وحدت اقوام استان خوزستان با محوریت ایام الله دهه ی مبارک فجر با حضور خانواده ی شهید سرافراز سردار دلها حاج قاسم سلیمانی است که ان شاءالله شنبه 20 بهمن 1403 در یادمان شهدای فتح المبین  این برنامه با تلاش همه ی مسئولین خادم پایه کار و به میزبانی سپاه ناحیه ی شوش دانیال(ع) برگزار خواهد شد .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش سپس به 12 فروردین روز جمهوری اسلامی ایران  اشاره کرد و گفت :  در این روز نتایج همه‌پرسی رسمی که در روز دهم و یازدهم فروردین ماه سال ۱۳۵۸ شمسی برگزار شد، اعلام گردید و ملت مسلمان ایران با اکثریت قریب به اتفاق یعنی ۹۸/۲ درصد به نظام جمهوری اسلامی، رای مثبت دادند و این روز در تاریخ ملت مسلمان ایران«روز جمهوری اسلامی» نامیده شد. روز هفدهم بهمن ماه سال ۱۳۵۷ شمسی یعنی پنج روز پس از ورود امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) به ایران، مهندس بازرگان طی فرمانی از طرف رهبر انقلاب اسلامی ایران، مأمور تشکیل دولت موقت گردید. یکی از وظایف دولت موقت پس از پیروزی انقلاب اسلامی برگزاری رفراندوم به منظور تثبیت نظام جمهوری اسلامی بود. حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) قائل بود که باید همه‌پرسی برگزار شود تا جریان انقلاب اسلامی و پذیرش حکومت اسلامی توسط مردم با عدد و ارقام مشخص شود. ر اوایل انقلاب اسلامی، یکی از اختلافات موجود بین دولت موقت و جریان اسلامی، در جریان تصمیم‌گیری برای نوع حکومت ایران پیش آمد. جریان اسلامی حکومت «جمهوری اسلامی» می‌خواست، نهضت آزادی «جمهوری دموکراتیک اسلامی»، عده‌ای «جمهوری خلق اسلامی» و گروهی دیگر که از جبهه ملی بودند «جمهوری ایران» را خواستار بودند. ابتدا همه آن‌ها دغدغه این را داشتند که نوع و شیوه حکومت آینده بتواند فضای سیاسی گسترده‌ای را در نظام سیاسی خود پوشش دهد و گروه‌های زیادی را جذب کند که حضرت امام (رحمة‌الله‌علیه) طی سخنانی حرف آخر را زدند و فرمودند: «من از ملت ایران انتظار دارم که به جمهوری اسلامی رای دهند که تنها این مسیر انقلاب اسلامی است.» در بخشی از پیامی که حضرت امام (رحمة‌الله‌علیه) به مناسبت رفراندوم ۱۱ و ۱۲ فروردین صادر فرمودند، آمده است: «این رفراندوم چیزی است که همه ملت ما باید در آن شرکت کنند. من توصیه می‌کنم که همه ملت در این رفراندوم که سرنوشت ما، ملت ما و کشور و مذهب ما را تعیین می‌کند شرکت کنند...» حضرت امام (رحمة‌الله‌علیه) در این پیام فرمودند: «عموم مردم در انتخابات آزادند در اینکه به جمهوری اسلامی رای "نه" یا "آری" بدهند.» سرانجام روز ۱۰ و ۱۱ فروردین سر رسید. مردم با کمال نظم و آزادی رای خود را به صندوق انداختند و ۹۸/۲ درصد مردم، معادل بیست میلیون نفر که واجد شرایط بودند به جمهوری اسلامی رای دادند و بدین‌گونه حکومت "جمهوری اسلامی" به جای رژیم ستم شاهی ایجاد شد. حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) در پیامی که به مناسبت این حادثه تاریخی و حماسه جاودان ملت ایران صادر نمود، چنین آورده‌اند، صبحگاه ۱۲ فروردین که روز نخستین حکومت «الله» است، از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست. ملت ما باید این روز را عید بگیرند و زنده نگه دارند. روزی که کنگره‌های قصر ۲۵۰۰ ساله حکومت طاغوتی فرو ریخت و سلطه شیطانی برای همیشه رخت بر بست و حکومت مستضعفین که حکومت خداست به جای آن نشست. خداوند تعالی بر ما منت نهاد و رژیم استکبار را با دست توانای خود که قدرت عظیم مستضعفین است، درهم پیچیده و ملت عظیم ما را ائمه و پیشوای ملت‌های مستضعف نمود و با برقراری «جمهوری اسلامی» «وراثت حقه» را به آنان ارزانی داشت .

امام جمعه ی شهرستان شوش در بخش پایانی خطبه ی دوم به تشییع با شکوه شهید عبدالله حری اشاره کرد و اظهار داشت : مردم و مسئولی همه در روز تشییع با شکوه شهید عبدالله حری شرکت نمودند ؛ دیدید مردم چه حماسه ایی آفریدند؟ دیدید بعد از 41 سال مردم چطور به صحنه آمدند؟ آیا ما رفته بودیم در خانه های مردم و از آنها خواسته بودیم که شرکت کنید؟ به مردم دعوتنامه داده بودیم؟ خیر ؛ مردم به عشق شهید آمدند نه به عشق عبدالله حری ؛ عبدالله حری که یک اسطوره است بلکه به احترام مقام شهید آمدند ؛ در شهرستان شهید پرور شوش دانیال نبی(ع) در هر خیابان و کوچه ایی ؛ چند خانواده ی شهید ـ جانباز ـ رزمنده و مفقودالاثر ؛ درود به غیرت ـ عزت ـ شرف و معرفتتان و بر حسب ادب و احترام باید تشکر بکنم از حضورو غیرت مردم شوش که دل خانواده ی شهدا را شاد کردند ؛ پیکر این شهید 5 کیلو استخوان بیشتر نبود ؛ کسی خاطره ایی از این شهید نداشت ؛ شما فیلم های تشییع این شهید را نگاه کنید ؛ اگر روزی هزار بار نگاه کنی باز کم است ؛ زیرو دور تابوت جوانان دههی 80 و 90 حضور دارند ؛ وقتی با خدا معامله کردی این است ؛ خدا استخوانت را هم برکت می کند ـ می کند پیام زندگی و بصیرت ـ می کند پیام مقاومت ـ پیام پرچمداری و شعار هیهات من الذله ؛ شهید آمد که برخی از آقایان را خواب نبرد ؛ گلایه هایی هست ؛ من مسئول باید دوندگی داشته باشم ؛ این شهید اینطور خودش را فدا کرد .

خطیب نماز جمعه ی شهرستان شوش در ادامه به پیروزهای حماس و غزه اشاره کرد و گفت : حماس دارد جشن می گیرد ؛ جشن مقاومت ؛ اسرائیل چه خواست چه شد؟ خاری ـ ذلت و منفوری برای اسرائیل و آمریکا و اروپا ماند ؛ تا دنیا دنیاست تف و لعنتشان می کند که قبلا هم تف و لعنتشان می کردند ؛ توکلتان همیشه به خدا باشد و باز هم دیدید که پیش بینی های حضرت آقا محقق شد لذا تا ایمان و توکل به خدا باشد و تا این فرهنگ شهادت طلبی باشد انقلاب اسلامی همیشه سربلند و پیروز است . خدایا بار پروردگارا قلب نازنین آقا امام زمان(عج) ر از همه ی ما راضی و خشنود برگردان  ـ خدایا بارپروردگارا تعجیل در فرج آقا امام زمان(عج) عنایت بفرما ـ نایب برحقش حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ایی « مدظله العالی » تا ظهورش حفظ بگردان ـ حوئج جمع حاضر برآورده بخیر بگردان ـ خدایا بار پروردگارا همه ی بیماران همه ی کسانی که التماس دعا دارند شفای عاجل عنایت بفرما .


از دیگر برنامه های این هفته  می توان به « قرائت زیات آل یاسین توسط حاج عبدلرحیم انصاری » اشاره کرد  و یاد و خاطره ای شهدایی که از تاریخ 13 بهمن ماه الی  19 بهمن ماه  در هشت سال جنگ دفاع مقدس  شربت شهادت نوشیدند به  « شهید عطوان ساعدی   ـ شهید احمد سگوند ـ شهید سعید چنانی   ـ شهید عبدالرضا احمدی   ـ شهید محمدرضا انصاریـ شهید جعفر آل کثیر ـ  شهید حمید آگه حمید آبادی ـ شهیدحمید احمد شمس آبادی ـ شهید غلامحسین عراقی ـ شهید هادی حیدری ـ شهید عابدین حیدری کویخ ـ شهیدمحمدرضا خواجه ساهوتی ـ شهید عبدالرضا خواجه ساعوهی ـ شهید محمد خدادادی ـ شهید حسین توتک « شهید هوشنگ چشمه خاور ـ شهید سید مجید رحمانی ـ شهیئ عبدالرضا رحمانی فرد ـ شهید محمد حسین رئوفی نژاد ـ شهید جواد جانانه ـ شهید حمزه چنانی فر ـ شهید قاسم چعبی راد ـ شهید سبزعلی رمضانی فراش ـ شهید حسین نبهان خویس ـ شهید مسعود نظری قلعه نوی ـ شهید جهانگیر نقدی پور ـ شهید عباس یلالی ـ شهید عبدالحمید عراقی ـ شهید گریم ضمدیان ـ شهید غلامرضا قاسم پور ـ شهید غلامعباس کوکلا ـ شهید عبدالله ظهیری ـ شهید علی کریمی پور ـ شهید سید حیدر موسوی ـ شهید غضنفر میرولی بنوتی ـ  شهید  محمد رضا ظهرابی شنگری ـ شهید موسی مروانی ـ شهید حسین سگوند و شهید ولی رحمتی پشتکوهی  اشاره کرد ـ یادشان گرامی باد .

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست