07032024چهارشنب
Last updateسه شنبه, 03 نوامبر 4505 7pm
کد خبر: ۹۴۰۵۲۲1112

مراسم تجلیل از خبرنگاران شوش در هفته ی آینده برگزار می شود

به قلم ـ عباس کرم الهی

روز خبرنگار فرصتی برای تجلیل از فعالان متعهد و متخصص رسانه ‎و مطبوعات است که در طول سال فعالیت‏‌های بسیاری در عرصه خبر و اطلاع‌‏رسانی دارند، این روز یعنی هفدهم مرداد فرصتی است تا از این قشر آگاه و تاثیرگذار در جامعه یادی شود .

 

 

 

 

خبرنگاران شهرستان شوش نیز در این روز بیشترین فرصت را دارند تا به بیان مسائل و مشکلات خود بپردازند، اگر چه در برنامه روز خبرنگار امسال این دغدغه آنها مورد توجه قرار نمی گیرد چون نکوداشت برعکس سال های قبل که در تالار نیایش برگزار می شد با تعداد کمتری در سالن اجتماعات فرمانداری قرار است برگزار شود و در نتیجه مراسم جشنی که کلیه ی اعضاء با خانواده در آن حضور داشته باشند برگزار نمی شود   ، اما خبرنگاران شوش  امیدوارند حداقل به هنگام تجلیل اولا از لیست 48 نفره تجلیل شود ، اما تفاوتی بین آن که بیشتر تلاش کرده و در طول سال فعالیت قابل توجهی داشته با آن که به مراتب کمتر فعالیت داشته است می بایست  مدنظر باشد ، تا هم آن دسته از خبرنگارانی که بیشتر حضور در اخبار و رویداد را داشته اند احساس افسرگی و خستگی نکنند و هم آنها که کمتر در دید بوده اند برای سال آینده با فعالان رقابت سالمی داشته باشند ، در غیر این صورت اگر تلاشگران و آنهایی که معروف به خستگی ناپذیرند فعالیتشان کمرنگ گردید نباید تعجب کرد .

 

امیدوارم در این مراسم که متعلق به خبرنگاران است ، فرماندار شهرستان شوش به هر نفر حداقل سه الی 5 دقیقه فرصت دهد تا دغدغه های خود را با مسئولین در فضایی کاملا سالم در میان گذارند و فقط به سخنرانی چند نفر از مسئولین و نهایتاً تجلیل خلاصه نشود .

 

این مراسم  فرصتی است تا مشکلات این قشر بیشتر مورد توجه قرار گرفته و راه‎حل‎های اساسی برای حل مشکلات خبرنگاران در نظر گرفته شود، تقویت انجمن روزنامه نگاران شهرستان برای ساماندهی اصحاب رسانه و مطبوعات  ؛ می‌تواند  بخشی از دغدغه های خبرنگاران را کاهش دهد .

 

متاسفانه برخی مواقع شاهد هستیم که برنامه‎ها به اسم خبرنگاران، اما به کام دیگران برگزار می‏‌شود، حضور غیر خبرنگاران در این حرفه سخت و تاثیرگذار یکی دیگر از مشکلات محسوب می‎شود . خبرنگاران مظلوم واقع شده‎اند و جایگاه این قشر مشخص نیست، اگر چه این حرفه بسیار خطیر و تاثیرگذار است .

 

بارها و بارها با مسئول روابط عمومی فرمانداری شهرستان شوش گفته شده که برای حضور خبرنگاران در افتتاح پروژه ها فقط به دو یا سه خبرنگار بسنده نشود و بعد از این که اخبار داغ و دست اول که در رسانه های مورد نظر خویش پوشش داده شد را در اختیار سایر خبرنگاران قرار ندهند ، بلکه از قبل از خبرنگاران دعوت شود که با قلم خود خبر را تنظیم کنند و نیازی به کپی برداری و یا انعکاس اخباری که از دیدگاه سایرین تنظیم شده است رو نیاورند .اگر هم مسئول روابط عمومی فرمانداری به خاطر مشغله ی کاری وقت این کار را ندارد حداقل با روابط عمومی ادارات هماهنگی های لازم به عمل آید که مستقیماً خبرنگاران را دعوت کنند .

 

از طرفی اگر مسئولین هدفشان این است که اخبار و رویداهای آنها فقط از طریق سیمای مرکز خوزستان و نهایتاً الاهواز و خبرگزاری جمهوری اسلامی منعکس شوند ، بدانند که سیمای خوزستان به علت ترافیک خبری یا هر خبر را در حد 20 ثانیه منعکس می کند و یا با چند روز تأخیر همان 20 ثانیه را پخش می کند ـ الاهواز هم برای عموم قابل رؤیت نیست و آنهایی که شبکه ی ماهواره ی دارند از دیدن آن چند سانیه آن هم به زبان حرفی مطلع می شود ، در حالی که مطبوعات و پایگاه های خبری اولا خبر را به طور کامل منعکس می کنند و مهمتر این که در اولین فرصت پوشش می دهند و نهایتاً این که همیشه آن خبر در سایت موجود است .

 

این روزها هر فردی به صورت خودجوش و بدون داشتن اطلاعات اولیه در زمینه ی خبرنویسی و بدون گذراندن دوره های آموزش خبرنگاری مباردت به ساخت وبلاگ خبری می کنند و بدون تحقیق و پژوهش اخباری را منتشر می کنند و در نتیجه خبرنگاران باسابقه را هم زیر سئوال می برند ، پس پالایش خبرنگاران امری ضروری است تا خبرنگاران واقعی مشخص شده و خبرنگاران واقعی از مزایایی که برای این قشر در نظر گرفته می‎شود، استفاده کنند.

 

یکی دیگر مشکلات خبرنگاران شوش ؛ جایگاه بالای اجتماعی آنهاست  و نباید به این شغل مانند سایر مشاغل نگاه شود ؛ سختی‎های کار خبر به تنهایی بار گرانی بر دوش خبرنگاران است و نباید سایر مسائل به مشکلات خبرنگاران اضافه شود و به جای آن حمایت‎های مادی و معنوی دستگاه ها از انجمن روزنامه نگاران و خبرنگاران برجسته ؛ موجب کاهش مشکلات خواهد شد .

 

نداشتن بیمه خبرنگاری و عدم امنیت شغلی یکی دیگر از دغدغه‎های مهم کار خبری است .

 

باید جایگاه خبرنگار در طیف وسیع جامه مدنی همواره مورد تکریم باشد و  متاسفانه بسیاری از خبرنگاران درآمدهای پایینی هستند که این امر موجب می‎شود تا کمتر فردی به این عرصه وارد شود.

 

آموزش‏‎های کاربردی و عملی یکی از دغدغه های مهم است که خوشبختانه انجمن روزنامه نگاران شهرستان شوش در حال گذراندن دوازدهمین کارگاه آموزش خبر درسطح مقدماتی است ..

 

بی‎تردید خبرنگاران شهرستان شوش  با تلاش‌های مجدانه و پیگیری‌های صادقانه نقشی اساسی و ارزنده در انعکاس و رفع مشکلات مردم دارند. این قشر در واقع  زبان گویا و حقیقت‎جوی جامعه هستند که توأم با صداقت، درستی و امانت‌داری اطلاع‎رسانی می‎کنند. ؛  خبرنگاران در ایجاد روحیه امید و نشاط اجتماعی نقش شایانی دارند که باید مسئولان پاسخگوی مطالبات این قشر باشند.

 

این روز فرصتی است برای تکریم و تقدیر از خبرنگارانی که با صداقت، صراحت و حفظ امانت همواره مورد امین و اطمینان مردم هستند .

 

Bingo sites http://gbetting.co.uk/bingo with sign up bonuses

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری و تحلیلی شوش نیوز می باشد. تهیه و طراحی : 0171 هاست